EPN

SPH3920 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten tilegner seg kompetanse til å skrive en bacheloroppgave ved å anvende trinnene i forskningsprosessen. Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven skal studenten fordype seg i et selvvalgt tema ved å formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten.

 

Bacheloroppgaven innebærer en fordypning i sykepleiefaget og skal bidra til å utvikle studentens evne til faglig selvstendighet. Arbeidet skal gi studenten trening i å forholde seg til spørsmål og tema i faget ut fra teoretiske perspektiv, og å utvikle kritisk forståelse for metodiske spørsmål. Bacheloroppgaven stiller krav til systematisk og klar fremstilling. Tittel på bacheloroppgaven angis på vitnemålet; (jfr. forskrift om studier og eksamen ved HIOA) på norsk og engelsk.

Studenten får tildelt veileder.

Forkunnskapskrav

For å kunne påbegynne emnet SPH3920 Bacheloroppgave må første og andre studieår samt SPHLEG Legemiddelregning være bestått. I tillegg må arbeidskravene tilhørende SPH3220 være godkjent.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan identifisere områder i sykepleie som krever kvalitetsforbedring
  • kan identifisere alle trinnene i forskningsprosessen
  • kan gjøre rede for sentrale begreper, teori, forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for å kunne belyse og besvare valgt problemstilling
  • kan vurdere vitenskapelige artikler som anvendes i bacheloroppgaven ved å vurdere kvaliteten ved artiklene med hensyn til bakgrunn for studien, valg av metode, forskningsetiske hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforme en prosjektskisse for eget arbeid med bacheloroppgaven
  • kan formulere en problemstilling som har relevans for sykepleierens oppgaver og funksjon i kommunehelsetjenesten og/eller spesialisthelsetjenesten
  • kan gjennomføre et systematisk litteratursøk, vurdere og henvise til ulike informasjonskilder og anvende disse for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling
  • kan gjøre rede for valg av datainnsamlingsmetode
  • kan systematisere, analysere og presentere data på en nøyaktig og oversiktlig måte
  • kan diskutere styrker og svakheter ved studien
  • kan diskutere egne resultater i forhold til relevant teori, forskningsresultater og erfaringer
  • kan diskutere implikasjoner av egne funn for videre forskning og/eller praksis i sykepleie

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre arbeidet med bacheloroppgaven i samsvar med retningslinjer for forskningsetikk, personvern og oppgaveskriving for OsloMet - storbyuniversitetet
  • kan presentere litteratur- og sitathenvisninger på en etisk, konsekvent og oversiktlig måte
  • kan bidra til utvikling av god praksis i sykepleie
  • kan formidle ervervet kunnskap fra bacheloroppgaven til ulike målgrupper både skriftlig og muntlig og på den måten synliggjøre utvikling av god praksis i sykepleiefaget

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

 

Pensum

Det forventes at studenten anvender forskningsbasert litteratur og kunnskap fra tidligere emner. I tillegg velger studenten mellom 250-600 sider selvvalgt pensum avhengig av tema og metode.

Veileder godkjenner pensum.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, selvstudier, veiledning, litteratursøkeopplæring på biblioteket, oppgaveseminar med presentasjon og formidling eller respondent- og opponentskap, skriftlig og muntlig presentasjon av ferdig oppgave (i form av en powerpointpresentasjon eller en poster), evt. en posterutstilling (for praksisfeltet og studenter i 1. og 2. studieår).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Tema, problemstilling og valg av metode
  • 2 timer obligatorisk veiledning (tilbys inntil 4 timer)
  • Utarbeidelse og fremlegg av prosjektskisse, ca. 2000 ord
  • Være opponent på medstudenters prosjektskisse

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Bacheloroppgave i gruppe på inntil 3 studenter, ca.10.000-12.000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått 

Dersom studenten får bacheloroppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Det gis tilbud om 2 timer veiledning ved karakteren F. Det gis ikke tilbud om veiledning ved forbedring av karakter.

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor