Programplaner og emneplaner - Student
SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nursing in Municipality
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kunnskap om sykepleierens funksjon og oppgaver på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten, samt forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* gjelder det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres.
-
Forkunnskapskrav
For å påbegynne emnet må praksisperiodene fra andre studieår være bestått samt SPHLEG Legemiddelregning.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan gjøre rede for relevante lover, forskrifter, regler og andre rammefaktorer som styrer virksomheten i kommunehelsetjenesten
- kan gjøre rede for hvilken betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samhandling i kommunehelsetjenesten har for sikring av et helhetlig pasientforløp
- kan gjøre rede for gerontologi, og de viktigste kjerneområdene innenfor geriatri og kroniske sykdommer
- kan forklare hvordan aldersforandringene og sykdommene innvirker på grunnleggende behov, helse og empowerment
- kan gjøre rede for lindrende sykepleieintervensjoner til pasienter i livets sluttfase
- kan drøfte behovet for sykepleieintervensjoner overfor pasienter med svikt i grunnleggende behov
- kan gjøre rede for modeller, teorier og sentrale begreper ved kronisk og/eller alvorlig sykdom
- kan gjøre rede for betydningen av folkehelsearbeid
- kan gjøre rede for sykepleierens fagutviklende funksjon, samt forskning og klinisk praksis
- kan gjøre rede for hensikten med individuell omsorgsplan
- kan gjøre rede for helseveiledning tilpasset ulike målgrupper, for å styrke pasientens rett til medbestemmelse
- kan gjøre rede for spesielle kommunikasjonsteknikker i samhandling med pasienter med afasi og kognitiv svikt
- kan gjøre rede for betydningen av kultursensitivitet i samhandling i møte med pasienter og pårørende i et flerkulturelt samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende teorier, forsknings og erfaringsbasert kunnskap fra sykepleievitenskap, natur- og medisinsk naturvitenskap, og samfunnsvitenskap til vurdering av ulike sykepleiefaglige problemstillinger tema relatert til ulike målgrupper på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger/dilemmaer på individ -, gruppe - og samfunnsnivå
- kan vise evne til å kritisk vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger relatert til sykepleierens funksjon og oppgaver
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
-
Innhold
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Vurderingsform: Vurdering av praksis inklusive arbeidskrav
-
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid og selvstudier.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Gruppeoppgave m/muntlig fremlegg relatert til pasienter i kommunehelsetjenesten
- Deltakelse på èn seminardag tilknyttet INTER1200
-
Vurdering og eksamen
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer
-
Hjelpemidler ved eksamen
Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kompetanse for å kunne utøve sykepleie ved kirurgisk sykdom og behandling. Studenten skal vise evne til å integrere teori, funn fra nyere forskning, klinisk erfaring og brukerkunnskap ved ulike intervensjonsformer. Emnet bygger på SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi.
Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPHPRA221 i 3. periode.
-
Vurderingsuttrykk
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for pre- og postoperativ sykepleie ved kirurgi
- har bred kunnskap om sykdomsprosesser, behandling og forebygging av kirurgiske lidelser
- kan beskrive hva de ulike profesjoner legger vekt på i tverrprofesjonelt samarbeid*
- har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sykepleieprosessen til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan anvende kunnskap om akutte kriser og kan reflektere over pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
- kan anvende grunnleggende kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i møte med pasienter, pårørende og medarbeidere*
- kan anvende grunnleggende kunnskap om smertelindring og smertescoringsverktøy
- kan koordinere pasientforløp til pasienter ved kirurgisk sykdom og behandling
- kan informere, undervise og veilede pasienter og pårørende
- kan anvende kunnskap om forskriftsmessig legemiddelhåndtering
- kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende yrkesetiske retningslinjer
- kan utøve faglig forsvarlig sykepleie, basert på kunnskapsbasert praksis og kritisk refleksjon
- kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon, tar initiativ og i stigende grad viser progresjon og selvstendighet
- kan vise evne til å engasjere seg i fagutviklende oppgaver
- kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse og er mottagelig for veiledning
-
Sensorordning
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, praktisk trening i øvingspost, praktiske studier, gruppearbeid og selvstudier.