EPN

SPH3220 Sykepleie i kommunehelsetjenesten Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing in Municipality
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kunnskap om sykepleierens funksjon og oppgaver på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten, samt forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i kommunehelsetjenesten.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne* gjelder det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1200 Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres.

Forkunnskapskrav

For å påbegynne emnet må praksisperiodene fra andre studieår være bestått samt SPHLEG Legemiddelregning.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for relevante lover, forskrifter, regler og andre rammefaktorer som styrer virksomheten i kommunehelsetjenesten
  • kan gjøre rede for hvilken betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samhandling i kommunehelsetjenesten har for sikring av et helhetlig pasientforløp
  • kan gjøre rede for gerontologi, og de viktigste kjerneområdene innenfor geriatri og kroniske sykdommer
  • kan forklare hvordan aldersforandringene og sykdommene innvirker på grunnleggende behov, helse og empowerment
  • kan gjøre rede for lindrende sykepleieintervensjoner til pasienter i livets sluttfase
  • kan drøfte behovet for sykepleieintervensjoner overfor pasienter med svikt i grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for modeller, teorier og sentrale begreper ved kronisk og/eller alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for betydningen av folkehelsearbeid
  • kan gjøre rede for sykepleierens fagutviklende funksjon, samt forskning og klinisk praksis
  • kan gjøre rede for hensikten med individuell omsorgsplan
  • kan gjøre rede for helseveiledning tilpasset ulike målgrupper, for å styrke pasientens rett til medbestemmelse
  • kan gjøre rede for spesielle kommunikasjonsteknikker i samhandling med pasienter med afasi og kognitiv svikt
  • kan gjøre rede for betydningen av kultursensitivitet i samhandling i møte med pasienter og pårørende i et flerkulturelt samfunn

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, forsknings og erfaringsbasert kunnskap fra sykepleievitenskap, natur- og medisinsk naturvitenskap, og samfunnsvitenskap til vurdering av ulike sykepleiefaglige problemstillinger tema relatert til ulike målgrupper på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger/dilemmaer på individ -, gruppe - og samfunnsnivå
  • kan vise evne til å kritisk vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger relatert til sykepleierens funksjon og oppgaver
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave m/muntlig fremlegg relatert til pasienter i kommunehelsetjenesten
  • Deltakelse på èn seminardag tilknyttet INTER1200

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått 

Sensorordning

Èn intern og èn ekstern sensor