EPN

SPH2800 Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Merk at undervisningen i emnet påbegynnes i juni (avslutningsvis i 2. semester), men i hovedsak gjennomføres i studiets 3. semester.

Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.

Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.

Forkunnskapskrav

Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for begrepet folkehelse
  • kan gjøre rede for sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
  • kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
  • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
  • kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
  • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
  • kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
  • kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
  • kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
  • kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
  • kan gjøre rede for begrepene; refleksjon, spørsmålsformulering, litteratursøk, kritisk vurdering, anvendelse og evaluering av kunnskapsbasert sykepleie
  • kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere risikofaktorer som truer menneskets helse
  • kan identifisere og diskutere etiske utfordringer og dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
  • kan vurdere vitenskapelige artikler ved å vurdere sterke og svake sider ved artiklene med hensyn i bakgrunn for studiet, valg av metode, forskningsetisek hensyn, presentasjon av resultater, diskusjon og konklusjon
  • kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning* 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan handle i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
  • kan ta ansvar for egen læring og studiesituasjon
  • kan ta initiativ og i stigende grad vise progresjon og selvstendighet
  • kan utøve sykepleie i samsvar med egen kompetanse
  • kan forholde seg til det enkelte individ, ansattes integritet, autonomi og behov for anonymitet
  • kan vise forståelse for det kulturelle mangfold som kan uttrykke seg hos det enkelte individ
  • kan se betydningen av sykdomsforståelse utfra ulike kulturbakgrunner
  • kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
  • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
  • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
  • To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
  • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
  • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
  • Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
  • Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
  • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
  • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1100*

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor