EPN-V2

SPH2800 Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.

    Arbeidskrav og læringsutbytter merket med stjerne ivaretar det tverrfaglige undervisningsopplegget INTER1100 - Den samme ungen - ulike arenaer og gjelder studentene som gjennomfører SPH2800 i 3. periode.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare begrepet folkehelse og sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper i kunnskapsbasert sykepleie
    • kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
    • kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
    • kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstsvilkår*
    • kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
    • kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
    • kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
    • kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
    • har en generell forståelse av barndom, av barn og unge og av oppvekstprosesser i et samfunn preget av sosialt, kulturelt og økonomisk mangfold*

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
    • kan vurdere vitenskapelige artikler
    • kan identifisere risikofaktorer som truer menneskers helse
    • kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning*

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
    • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt*
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Individuell digital multiple choice test i folkehelse og samfunnsvitenskapelige emner
    • Minimum 80 % deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid i kunnskapsbasert sykepleie
    • To gruppeoppgaver (3-5 studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg
    • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) innen kvalitativ metode med fremlegg
    • Èn gruppeoppgave (3-5 studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord
    • Ca. 2 uker praksis med fokus på folkehelse
    • Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord
    • Deltakelse på seminar over to dager tilknyttet INTER1100*
    • Gruppeoppgave tilknyttet INTER1000*
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over 7 dager i gruppe på 3-5 personer, 2500 ord +/- 10%

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor