EPN-V2

SPH2800 Folkehelse, kunnskapsbasert sykepleie og samfunnsvitenskapelige emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Evidence-Based Nursing and Social Science
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskaper i folkehelse, psykologi, sosiologi, svangerskap, fødsel og barns utvikling. Gjennom emnet skal studentene se betydningen av det helsefremmende og forebyggende perspektiv i sykepleiefaget. Vitenskapsteori, forskningsmetoder og kunnskapsbasert praksis er sentrale elementer i emnet.

    Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått SPH1020 Grunnleggende sykepleie, SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi samt SPHPRA111 Sykepleiens funksjon og oppgaver innen grunnleggende sykepleie.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan forklare begrepet folkehelse og sentrale føringer for folkehelsearbeid, nasjonalt og globalt
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper i kunnskapsbasert sykepleie
    • kan gjøre rede for faktorer som fremmer helse og forebygger sykdom
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen psykologi
    • kan gjøre rede for grunnleggende teorier og begreper innen sosiologi
    • kan gjøre rede for normale forhold knyttet til svangerskap, fødsel og barseltid
    • kan gjøre rede for barns normale vekst og barns oppvekstvilkår
    • kan gjøre rede for dagens helsetilbud til barn og unge
    • kan gjengi hovedtrekkene i sykepleiens historie
    • kan forklare grunnleggende vitenskapsteori
    • kan beskrive grunnleggende trekk ved kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan utøve trinnene i den kunnskapsbaserte arbeidsprosess
    • kan vurdere vitenskapelige artikler
    • kan identifisere risikofaktorer som truer menneskers helse
    • kan delta i helsefremmende arbeid med fokus på informasjon, undervisning og veiledning

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere og diskutere etiske dilemmaer relatert til folkehelsearbeid
    • ser betydningen av at barn som pårørende blir godt ivaretatt
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, hospiteringspraksis, muntlig framlegg og selvstudium.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • Minimum 80 prosent deltakelse på obligatorisk undervisning og gruppearbeid.
    • Individuell refleksjonsoppgave fra praksis, ca. 500 ord.
    • Gruppeoppgaver (tre til fem studenter) innen kvantitativ metode med fremlegg.
    • Gruppeoppgave (tre til fem studenter) i kunnskapsbasert sykepleie, ca. 1500 ord.
    • Ca. to uker praksis med fokus på folkehelse.
  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Hjemmeeksamen over syv dager i gruppe på tre til fem personer, 2500 ord +/- ti prosent.

    Sensorordning: Én intern og én ekstern sensor

    Vurderingsuttrykk:Bestått/ ikke bestått

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle.

    Pensumliste

    Obligatorisk litteratur

    Bendiksen, R. B. (2010). Befruktning og fosterutvikling. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 19 - 34). Bergen: Fagbokforl.

    Bendiksen, R. B. (2010). Svangerskapet. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 35 - 54). Bergen: Fagbokforl.

    Blix, E. (2010). Den normale fødsel. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 121 - 132). Bergen: Fagbokforl.

    Blix, E. (2010). Inngrep og tiltak under fødselen. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 151 - 159). Bergen: Fagbokforl.

    Blix, E. (2010). Jordmors oppgaver i forbindelse med fødselen. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 133 - 141). Bergen: Fagbokforl.

    Dalland, O. (2012). Metode og oppgaveskriving for studenter (5 utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 7]

    Goth, U.-G. S (Red.). (2014). Folkehelse i et norsk perspektiv . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1,2, 4-10, 12]

    Grønseth, R., & Markestad, T. (2011). Pediatri og pediatrisk sykepleie (3 utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2 og 3]

    Holan, S., & Forberg, B. (2010). Barseltiden. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 189 - 199). Bergen: Fagbokforl.

    Holan, S., & Forberg, B. (2010). Det nyfødte barnet. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 207 - 220). Bergen: Fagbokforl.

    Ingstad, K. (2013). Sosiologi i sykepleie og helsearbeid . Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen (Red.),Grunnleggende sykepleie bind 1: Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 29-88). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Livsstil og endring av livsstil. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 295-348). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Stress og mestring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.),Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3 utg., s. 237-294). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kristoffersen, N. J. (2016). Å styrke pasientens ressurser. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3: Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 349-406). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Kvarme, L. G. (2007). Forebyggende og helsefremmende arbeid. I K. Glavin, S. Helseth, & L. G. Kvarme (Red.), Fra tanke til handling: Metoder og arbeidsmåter i helsesøstertjeneste (s. 28-34). Oslo: Akribe.

    Mathisen, J. (2006). Sykepleiehistorie: ideer - mennesker - muligheter (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4 og 5]

    Nortvedt, M. W., Jamtvedt, G., Graverholt, B., Nordheim, L. V., & Reinar, L. M. (2012). Jobb kunnskapsbasert!: En arbeidsbok . (2. utg.). Oslo: Akribe.

    Nylander, G. (2010). Amming. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 221 - 234). Bergen: Fagbokforl.

    Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 11, s. 179-180, kap. 15, s. 253-264, s. 283-289.]

    Svartdal, F. (Red.) (2011). Psykologi : en introduksjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-13]

    Tveiten, S. (2016). Helsepedagogikk : Pasient- og pårørendeopplæring . Bergen: Fagbokforl. [Kap. 1, 3-14]

    Wyller, V. B. (2014). Frisk : Cellebiologi, anatomi og fysiologi (3. utg.). [Oslo]: Cappelen Damm akademisk.[Kap. 21]

    Anbefalt

    Album, D. (2008). Helt alminnelige pasienter. I A. H. Tjora (Red.), Den moderne pasienten (s. 157-172). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Eriksen, T. H., & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis : Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

    Halvorsen, K. (2010). Grunnbok i helse- og sosialpolitikk (4. utg.). Oslo: Universitetsforl. [Kap. 2-5]

    Holan, S. (2010). Fødselshjelp i flerkulturelt Norge. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 277-282). Bergen: Fagbokforl.

    Ihle, R. (2008). Søkelys: perspektiver på arbeid med etniske minoriteter i velferdstjenestene . Kristiansand: Høyskoleforl.

    Jettestad, M. (2010). Operative forløsninger. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 161-168). Bergen: Fagbokforl.

    Kunnskapssenteret ved Høgskolen i Bergen, & Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten.Kunnskapsbasert praksis - nettkurs . Hentet fra: http://kunnskapsbasertpraksis.no/index.php?action=static&id=156

    Meld. St. 19 (2014-2015). (2013). Folkehelsemeldingen: Mestring og muligheter . Oslo: Helse- og omsorgsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-2014-2015/id2402807/.

    Nasjonalt folkehelseinstitutt. (2010). Folkehelserapport 2010: helsetilstanden i Norge (2010:2). Hentet fra: fhi.no/dokumenter/6dec3fba1b.pdf

    Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.

    St.meld.nr. 16 (2002-2003). (2003). Resept for et sunnere Norge: Folkehelsepolitikken . Hentet fra: regjeringen.no/Rpub/STM/20022003/016/PDFS/STM200220030016000DDDPDFS.pdf.

    Sundby, J. (2010). Reproduktiv helse - en global utfordring. I S. Holan & M. L. Hagtvedt (Red.), Det nye livet: svangerskap, fødsel og barseltid (2. utg., s. 269-276). Bergen: Fagbokforl.

    Sykepleiernes Samarbeid i Norden. (2003). Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden . Hentet fra: sykepleien.no/ikbViewer/Content/337889/SSNs%20etiske%20retningslinjer.pdf

    Tveiten, S., Wennick, A., & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3 og 5]

    Vallesverd, V. U., & Thorsen, I. K. (Red.). (2014). I for store sko: En tekstsamling om barn i omsorgsroller . Stavanger: Hertervig.

    Anbefalte nettsider

    BarnsBeste - nasjonalt kompetansenettverk for barn som pårørende:https://sshf.no/helsefaglig/kompetansetjenester/barnsbeste/

    Helsebiblioteket: www.helsebiblioteket.no

    (Pensumliste ajour: Oppdatert 25.04.2018. Meyer/kk. Biblioteket Kjeller, APA-stil)