EPN-V2

SPH2410 Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing of Patients with Mental Illness
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kompetanse innen sykepleie til mennesker med psykiske lidelser. Emnet omhandler blant annet psykiske sykdommer, årsaker, diagnose og behandling og uttrykksformer ved psykiske lidelser. I tillegg vektlegges etiske problemstillinger, kommunikasjon og brukermedvirkning. Det fokuseres også på psykisk helse i et samfunnsperspektiv og relevant lovverk.

  • Forkunnskapskrav

    For å fremstille seg til eksamen i SPH2410 Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser må SPHPRA231 Sykepleierens funksjon og oppgaver i psykisk helsearbeid være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske lidelser
    • kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst når det gjelder pasienter med psykisk sykdom og lidelse
    • kan gjøre rede for betydningen av pasientens integritet, autonomi og brukermedvirkning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i arbeidet med pasienten og hans nettverk
    • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier og psykiatrisk sykdomslære til pasienter med psykiske lidelser, med vekt på relasjoner
    • kan anvende relevant kunnskap og forskning i arbeidet med pasienter med psykiske lidelser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
    • har kunnskap om yrkesetikk og relevant lovverk
    • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter med psykiske lidelser
  • Innhold

    Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 7 dager, 2500 ord +/- 10 %. Det settes av én skriveuke etter at praksis er avsluttet.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

  • Sensorordning

    Én intern og én ekstern sensor