EPN-V2

SPH2410 Sykepleie til pasienter med psykiske lidelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing of Patients with Mental Illness
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg bred teoretisk kompetanse innen sykepleie til mennesker med psykiske lidelser. Emnet omhandler blant annet psykiske sykdommer, årsaker, diagnose og behandling og uttrykksformer ved psykiske lidelser. I tillegg vektlegges etiske problemstillinger, kommunikasjon og brukermedvirkning. Det fokuseres også på psykisk helse i et samfunnsperspektiv og relevant lovverk.

Våren 2018 gjennomføres i tillegg INTER1100 «Det samme barnet - ulike arenaer». INTER1100 gjennomføres samtidig for alle studentene på kullet. For nærmere beskrivelse, sehttps://blogg.hioa.no/interact/.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for årsaker, forebygging, symptomer/tegn, behandling og prognose innenfor de vanligste psykiske sykdommene
  • kan gjøre rede for pasientfenomener og kontekst i forhold til pasienter med psykisk sykdom og lidelse
  • har innsikt i forskning og utviklingsarbeid til pasienter med psykiske lidelser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid i forhold til pasienten og hans nettverk
  • kan anvende ulike sykepleie- og miljøterapiteorier og psykiatrisk sykdomslære i forhold til psykiske lidelser, med vekt på relasjoner

Generelle ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon
  • har kunnskap om yrkesetikk og verdighet
  • kan identifisere og reflektere over aktuelle etiske problemstillinger til pasienter med psykiske lidelser
  • har kunnskap om yrkesetikk og verdighet
  • kan gjøre rede for betydningen av pasientens integritet og autonomi

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell prosjekteksamen, 3200 ord +/- 10 %. Oppgaveteksten legges ut innledningsvis i emnet, og skal ta utgangspunkt i en valgt primærpasient. Det settes av én skriveuke etter at praksis er avsluttet.

Sensorordning: Én intern og én ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Dersom studenten får oppgaven vurdert til F eller ønsker å forbedre karakteren, kan studenten omarbeide oppgaven én gang. Ved eventuelt tredje forsøk må kandidaten levere ny oppgave basert på et gitt case.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Alle

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 800 sider.