EPN-V2

SPH1410 Sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi Emneplan

Engelsk emnenavn
Nursing in Medical Diseases and Surgery
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
14.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg teoretisk kunnskap om sykepleie innen medisinske sykdommer og ved kirurgi, og forberede studenten til sykepleierens funksjon og oppgaver i medisinsk- og kirurgisk praksis.

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen må SPH1020 Grunnleggende sykepleie og SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi være bestått.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for relevante sykepleietiltak og observasjoner til pasienter med de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for teoretiske modeller, teorier og sentrale begreper som har relevans for sykepleie til pasienter ved medisinske sykdommer og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for patologiske prosesser og tilstander, årsaker, forebygging, symptomer, tegn, behandling, prognose og komplikasjoner ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi
  • kan gjøre rede for hvordan man stiller diagnoser ved hjelp av prøver og undersøkelser
  • kan gjøre rede for ulike medikamentgrupper med vekt på administrasjonsform, virkninger, bivirkninger, interaksjoner og observasjoner og rapporteringsrutiner ved medikamentell behandling ved de vanligste medisinske sykdommene og ved kirurgi

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre og begrunne relevante sykepleiefaglige prosedyrer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i pasientens og pårørendes opplevelse av sin situasjon

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid, selvtesting med nettoppgaver og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Ferdighetstrening på øvingspost, én dag.
  • Individuell digital oppgave knyttet til sykepleie og sykdomslære i medisin og ved kirurgi.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, seks timer.

Sensorordning: Èn intern og èn ekstern sensor.

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Det gis èn samlet karakter. Begge fagområder må hver for seg være vurdert til A-E for at studenten skal bestå eksamen. Dersom studenten får karakteren F i ett av fagområdene, må hele eksamen tas på nytt.

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen.

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1200 sider.

Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl. [Kap. 5 (s. 49 - 62), kap. 6 (s. 63 - 72), kap. 8 (s. 105 - 126).]

Knutstad, U. (2013). Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 1 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Wyller, V. B. (2014). Syk: mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin: Syk 2 (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Pensum til SPH1410 som ligger på Fronter, i bolk

Almås, H. & Stubberud, D.-G. (2016). Sykepleie ved sykdommer og forstyrrelser i urinveier og mannlige kjønnsorganer. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 2 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 18, s. 100-105].

Danielsen, A., Berntzen, H. & Almås, H. (2016). Sykepleie ved smerter. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 10, s. 381 - 404].

Landfald, G. & Ytrehus, S. (2016). Sykepleie ved svikt i blodsirkulasjonen. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 8, s. 281-288, 296-299].

Nordtvedt, P. & Grønseth, R. (2016). Kartlegging av akutt/kritisk sykdom ved hjelp av ABCD-prinsipper. I H. Almås, D.-G. Stubberud, & R. Grønseth (Red.), Klinisk sykepleie: 1 (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Deler av kap. 1, s. 28-34].

Anbefalt litteratur

Den norske Legeforening (2017). Klinisk transfusjonshåndbok . (3. utg.). [Oslo]: Norsk forening for immunologi og transfusjonsmedisin og Den norske Legeforening. Hentet fra:http://legeforeningen.no/PageFiles/285856/Tranfusjonsh%c3%a5ndboken%20010217.pdf

Grønseth, R., Markestad, T., Steensæth, Y., Markestad, A. M. & De Gaust, D. (2017). Pediatri og pediatrisk sykepleie (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Haugen, J. E. (2014). Akuttmedisinsk sykepleie: Utenfor sykehus (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.

Heggdal, K. (2006). Sykepleiedokumentasjon (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1 - 6]

Hellesø, R. (2015). Pasientjournalen og prinsipper i journalføring. I E. K. Grov, I. M. Holter, & K. C. Toverud (Red.), Sykepleieboken 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie (5. utg., s. 209 - 243). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Ingvaldsen, B. (2014). Væske, elektrolytter, blodgasser og infusjonsterapi (4. utg.). Oslo: Avdeling for anestesiologi, Oslo Universitetssykehus, Ullevål.

Jerpseth, H., Dahl, V., Nortvedt, P. & Halvorsen, K. (2017). Nurses¿ role and care practices in decision-making regarding artificial ventilation in late stage pulmonary disease. Nursing Ethics, 24 (7), 821-832. Hentet fra: https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:TN_scopus2-s2.0-85033400573

Knutstad, U. (2013). Det syke mennesket i møte med helsetjenesten. I R. Knutstad (Red.), Sykepleieboken: 3: Utøvelse av klinisk sykepleie (2. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk. [Kap. 1, s. 23 - 35].

NANDA & Norsk redaksjonsutvalg for klassifikasjonssystemene. (2003). NANDA sykepleiediagnoser: Definisjoner & klassifikasjon, 2001-2002 (Norsk. utg.). Oslo: Akribe.

Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Nye norske retningslinjer i gjenoppliving av voksne, barn og nyfødte . Hentet fra http://nrr.org/index.php/no/retningslinjer/norske-retningslinjer-2015

Norsk sykepleierforbund. (2011). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere: ICNs etiske regler . Hentet frahttps://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com:443/HIOA:default_scope:BIBSYS_ILS71491537420002201

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 3, s. 123 - 133 + kap. 4, 5 og 6 = 122 s.]

Olsen, L. A. (2014). Praktisk medikamentregning: Dose, styrke, mengde (4. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.

Simonsen, T., Aarbakke, J. & Lysaa, R. (2010). Illustrert farmakologi (3. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Slettebø, Å. (2013). Sykepleie og etikk (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 4, s. 85 - 112]

Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Stordalen, J. (2015). Smittevern og hygiene: Den usynlige fare (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.

Tveiten, S., Wennick, A. & Steen, H. F. (2012). Sykepleie til barn: Familiesentrert sykepleie . Oslo: Gyldendal akademisk.

Veiledende verktøy

Var, prosedyrer og kunnskapsstoff: https://www.varhealthcare.no/var/no/tilgang-til-var/index.action

(Pensumliste ajour: 30.01.2018. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)