EPN-V2

SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi Emneplan

Engelsk emnenavn
Anatomy, Physiology and Biochemistry
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
12.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg naturvitenskapelig basiskunnskap. Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg kunnskap om menneskets normale oppbygning (anatomi) og funksjon (fysiologi) samt biokjemiske prosesser som påvirker den normale kroppen. Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i form av en nasjonal eksamen basert på felles, nasjonale læringsutbyttebeskrivelser.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

SPH1230 Anatomi, fysiologi og biokjemi er 100% overlappende med emnene SYBAS1010 og SYBA1010 i Pilestredet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • kan navngi anatomiske strukturer og organer i menneskekroppen
  • kan beskrive organers beliggenhet i forhold til hverandre
  • kan beskrive anatomisk oppbygning i betydningen
    • makroanatomisk: organ og organsystem
    • mikroanatomisk: celler og vev
  • kan beskrive ulike organer og organsystemers oppgaver i kroppen
  • kan gjøre rede for normal fysiologi i de ulike organene og organsystemene
  • kan gjøre rede for reguleringsmekanismer og homeostase i den friske kroppen

Ferdigheter Studenten

  • kan formidle grunnleggende kunnskap om menneskekroppens anatomi og organsystemer, samt fysiologiske og biokjemiske prosesser

Generell kompetanse Studenten

  • erkjenner at kunnskap i emnet har betydning for utøvelse av faglig forsvarlig sykepleie

Innhold

Ikke relevant.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer veksler mellom forelesninger, e-læringssekvenser, nettbaserte oppgaver, gruppearbeid med seminarer og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter, en praksisdag gjennomføres ved sterilsentral.

Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal med noe veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.

Vurdering og eksamen

MASOPPRA10 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 1 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte kirurgiske operasjonsmetoder, operasjonssykepleie, infeksjonsforebyggende arbeid og forebygging av komplikasjoner ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse
  • kan drøfte kirurgiske instrumenter, deres bruksområder, sterilforsyningskjeden og forebygging av skade ved bruk av relevant medisinsk utstyr
  • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

;

;

Ferdigheter

Studenten kan, med noe veiledning

  • planlegge og igangsette operasjonssykepleie i prioritert rekkefølge
  • arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ivareta operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle
  • gjennomføre systematiske kliniske observasjoner og vurderinger av den elektive, akutt og kritiske syke operasjonspasientens psykososiale behov, analysere risikofaktorer, ta beslutninger og iverksette relevante tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • innhente pasientopplysninger med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende i alle aldre
  • redusere stress, lindre smerte og ivareta akutt og/ eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • observere, vurdere og iverksette relevante aseptiske og antiseptiske smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst
  • bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring og forebygging av leiringsskader
  • forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • selvstendig administrere og bruke relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell, samt sikre riktig plassering av utstyr på operasjonsstuen
  • identifisere og handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon, sikre pasientopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter, og dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

;

Generell kompetanse

Studenten

  • har med noe veiledning, handlingsberedskap og handlingskompetanse til å ivareta pasientsikkerheten ved kirurgisk behandling og/ eller undersøkelse, innenfor etiske prinsipper og helselovgivning
  • kan med noe veiledning, ivareta pasientsikkerhet og et fysisk og psykososialt godt arbeidsmiljø gjennom kommunikasjon og samhandling med det tverrprofesjonelle team i oversiktlige og komplekse situasjoner
  • kan med noe veiledning, analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentenes konkretisering av læringsutbytte for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper
    • Undervisning og veiledning

Sensorordning

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, vurderingskriterier, studentens;konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.