EPN

SPH1020 Grunnleggende sykepleie Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i sykepleie
Omfang
18.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan beskrive forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
  • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
  • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
  • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
  • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
  • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
  • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
  • kan ta ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
  • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
  • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
  • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer

Innhold

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, oppgaveskriving, skriftlig og muntlig refleksjon, seminar, rollespill, ferdighetstrening i øvingspost, introduksjonspraksis, og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Individuell oppgave knyttet til kommunikasjon og samhandling, ca. 1500 ord
  • Minimum 80% deltakelse i 4 gruppesamlinger og 2 seminarer
  • Skriftlig oppgave i gruppe (2-5 studenter) knyttet til sykepleieprosessen, ca. 1500 ord
  • Introduksjonspraksis, ca. 4 dager
  • Refleksjonsoppgave fra introduksjonspraksis, ca. 1000 ord
  • 100% deltakelse på workshop i hygiene, smittevern og mikrobiologi

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold:       Læringsutbyttene

Eksamensform:           Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen

Vurderingsuttrykk

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått 

Sensorordning

Én intern og én ekstern sensor