EPN-V2

SPH1020 Basic Nursing Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende sykepleie
Study programme
Bachelor's Programme in Nursing
Weight
18.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Hensikten med emnet er at studenten skal tilegne seg en grunnleggende forståelse av sykepleiefaget. Emnet omfatter grunnleggende behov, sykepleieprosessen og ulike sykepleieprosedyrer. Videre inngår sykepleiens faglige og vitenskapelige grunnlag, etiske teorier og sentrale prinsipper og verdier i sykepleien, samt kommunikasjon og samhandling. I tillegg omfatter emnet de naturvitenskapelige temaene ernæring, mikrobiologi og hygiene.

Required preliminary courses

I dette emnet skal studentene få en forståelse av noen av de viktigste prinsippene i Internet of Things (IoT). IoT kan gjøre mulig enestående og nyskapende produkter og tjenester. Studentene skal bli kjent med arkitekturer og intelligente algoritmer som styrer tingenes internett og Pervasive Computing. Målet med kurset er å gi studentene en helhetlig forståelse av IoT: fra et teknisk synspunkt, i tillegg til å vurdere konsekvensene for samfunnet (f.eks. personvern, sikkerhet), når milliarder (eller trillioner) enheter kommunisere med hverandre i "skyen".

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie- og omsorgsteori
  • kan gjøre rede for menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for forhold som kan påvirke evnen til å dekke grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for relevante observasjoner knyttet til menneskets grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for sykepleieprosessen
  • kan gjengi kunnskap om sentrale forskrifter og lovverk
  • kan gjøre rede for menneskets behov for næringsstoffer, næringsstoffenes funksjoner, omsetning og betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for ulike mikroorganismer, deres betydning for helse og sykdom
  • kan gjøre rede for hvordan ivareta et hygienisk miljø
  • kan gjøre rede for omsorg ved livets slutt

Ferdigheter

Studenten

  • kan følge prinsipper for akademisk skriving
  • kan utføre og begrunne relevante sykepleieprosedyrer
  • kan anvende kunnskap fra anatomi, fysiologi og biokjemi som begrunnelse for sykepleieprosedyrer
  • kan anvende sykepleieprosessen knyttet til ulike grunnleggende behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan engasjere seg i refleksjon over opplevelsen av å være pasient
  • kan anerkjenne sentrale prinsipper for kommunikasjon og samhandling
  • kan tar ansvar for egen læring og medansvar for medstudenters læring
  • kan engasjere seg i refleksjon over egen kommunikasjon og væremåte
  • kjenner til og reflekterer over etiske prinsipper og etiske problemstillinger i sykepleie
  • kan anvende profesjonsetiske retningslinjer

Content

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert undervisningsplanen.

Teaching and learning methods

Ingen ut over opptakskrav.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • innehar grunnleggende teknisk forståelse av hvordan Internett, og datanettverk virker
  • har en oversikt over de viktigste prinsippene til -Pervasive Computing-, og -Internet of things- som omfatter blant annet -Wearable Devices-, -Context Aware Computing-, -Health Monitoring-, -Smart Houses-, -Crowdsensing-, -Smart Grids-, -Ambient Intelligence-
  • forstår de grunnleggende tekniske prinsippene bak ulike algoritmer for autonom kontroll i Internet of Things innehar en forståelse av hvordan Internet of things og Pervasive Computing påvirker sikkerhet og personvern i vårt samfunn
  • har god kjennskap til hvordan vitenskap og teknologi har utviklet seg for å muliggjøre Tingenes internett

Ferdigheter

Studenten

  • behersker grunnleggende konsepter og har en oversikt over algoritmer i Internett og datakommunikasjon
  • kan konseptualisere arkitekturer for -Internet of Things-, og -Pervasive Computing- baserte løsninger

Generell kompetanse

  • Kan uforme løsninger basert på prinsippene til Internet of Things og Pervasive Computing.

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Skriftlig eksamen under tilsyn, individuell, 6 timer

Sensorordning: Én intern og én ekstern sensor

Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Hjelpemidler til vurdering/eksamen

Ingen

Pensumliste

Pensum er på totalt ca. 1500 sider.

Sykepleiefaglig pensum

Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 191-242). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bastøe, L.-K. H. & Frantsen, A. M. (2016). Behovet for søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2: Grunnleggende behov (3. utg., s. 347-372). Oslo: Gyldendal akademisk.

Berntzen, H. (2016). Sykepleie til pasienter med forstyrrelser i kroppstemperaturen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 167-189). Oslo: Gyldendal akademisk.

Bjørk, I. T. & Breievne, G. (2016). Kropp og velvære. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 13-43). Oslo: Gyldendal akademisk.

Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1,3, 7 - 10]

Gamnes, S. (2016). Seksualitet og helse. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 373-407). Oslo: Gyldendal akademisk.

Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 243-312). Oslo: Gyldendal akademisk.

Halvorsen, K., Sortland, K., & Almendingen, K. (2016). Documentation and communication of nutritional care for elderly hospitalized patients : Perspectives of nurses and undergraduate nurses in hospitals and nursing homes. BMC Nursing, 15 (70). Hentet fra:http://bmcnurs.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12912-016-0193-z

Helgesen, A. K. (2016). Sosial kontakt. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3 : Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 141-167). Oslo: Gyldendal akademisk.

Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 129-165). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Helse og sykdom - utvikling og begreper. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 1 : Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 29-88). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleie - kunnskapsgrunnlag og kompetanseutvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 1 : Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 160-170). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2016). Sykepleiefagets teoretiske utvikling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3 : Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 15-80). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. (2011). Teoretiske perspektiver på sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, & E.-A. Skaug (Red.), Grunnleggende sykepleie : Bind 1 : Sykepleiens grunnlag, rolle og ansvar (2. utg., s. 258-266). Oslo: Gyldendal akademisk.[På fronter]

Kristoffersen, N. J. & Breievne, G. (2016). Lidelse, mening og håp. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3 : Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 187-230). Oslo: Gyldendal akademisk.

Kristoffersen, N. J. & Nortvedt, P. (2016). Pasient og sykepleier - Verdier og samhandling. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 1 : Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 89-138)

Kristoffersen, N. J., Nortvedt, F. & E.A, Skaug. (2016). Hva er sykepleie? I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 1 : Sykepleie - fag og funksjon(3. utg., s. 15-27). Oslo: Gyldendal akademisk.

Mathisen, J. (2016). Sykepleie ved livets avslutning. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3 : Pasientfenomener, samfunn og mestring(3. utg., s. 407-442). Oslo: Gyldendal akademisk.

Molven, O. (2015). Helsepersonells rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.), Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 339-359). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]

Molven, O. (2015). Pasienters og brukeres rettigheter og plikter. I E. K. Grov, & I. M. Holter (Red.),Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie. Sykepleieboken 1 (5. utg., s. 70-103). Oslo: Akribe.[Tilgjengelig på Fronter]

Norsk sykepleierforbund (2016). Yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere. Hentet fra: https://www.nsf.no/vis-artikkel/2193841/17102/Yrkesetiske-retningslinjer

Nortvedt, P. (2016). Omtanke: en innføring i sykepleiens etikk . (2. utg.) Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1-4]

Skaug, E. A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 313-346). Oslo: Gyldendal akademisk.

Skaug, E. A. (2016). Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon av sykepleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 1 : Sykepleie - fag og funksjon (3. utg., s. 337-372). Oslo: Gyldendal akademisk.

Skaug, E. A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 45-86). Oslo: Gyldendal akademisk.

Skaug, E. A. & Berntzen, H. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 2 : Grunnleggende behov (3. utg., s. 87-128). Oslo: Gyldendal akademisk.

Solvoll, B. A. (2016). Identitet og egenverd. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E.-A. Skaug & G. Hjelmeland Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie bind 3 : Pasientfenomener, samfunn og mestring (3. utg., s. 105-140).

Naturvitenskapelig pensum

Akselsen, P. E. & Elstrøm, P. (Red.). (2012). Smittevern i helsetjenesten (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kapittel 1, 2, 5-12, 18 og 20]

Sortland, K. (2015). Ernæring - mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 2-6, 8 og 14]

Tjade, T. (2013). Medisinsk mikrobiologi og infeksjonssykdommer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 6: Mikroorganismers angrepsmekanismer, s. 97-117, på Fronter]

Wyller, V. B. (2014). Syk : Mikrobiologi, patofysiologi, farmakologi og klinisk medisin (3. utg.). Oslo: Cappelen Damm akademisk.[Kapitel 2.6: Infeksjoner s. 84-110]

(Pensumliste ajour: 06.06.2017. Gjennomgått av Biblioteket Kjeller, kk. APA-stil.)