EPN-V2

SP9260 Barn og unge i velferdsstaten: forståelser og forskningstilnærminger Emneplan

Engelsk emnenavn
Children in the Welfare State: Understandings and Research Approaches
Studieprogram
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler barns posisjon i en velferdsstatskontekst, barns hverdagsliv innenfor barndomsinstitusjoner som barnehage og skole, i familier og i møte med velferdsstatens tjenester og profesjoner.; I emnet legges det særlig vekt på faglige tradisjoner som bidrar til kontekstualiserte analyser av jenter og gutters dagligliv, oppvekst og utvikling; sosiokulturell teori, interseksjonell teori og tverrfaglige barndomsstudier. Barn/unges rettigheter, med vekt på retten til deltakelse, er et særlig tema. Barns liv, erfaringer og deltakelse analyseres i en overordnet samfunnsmessig og sosialpolitisk kontekst. Metodologiske tilnærminger for å utforske sammenhenger mellom barns ulike hverdagslivsarenaer med sine varierte relasjoner, aktiviteter og innbyrdes forbindelser, blir presentert. Kunnskapsformer som rommer barns forståelse av seg selv og sin situasjon har en sentral plass i emnet. Emnets pensum omfatter klassiske og nyere tekster i skandinavisk og internasjonal barneforskning.

Forkunnskapskrav

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Lectures are given by the course lecturer and invited lecturers. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Læringsutbytte

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

Coursework 1: The student must submit a coursework paper of at least 1700 words (in addition to front page, list of content and list of references), written individually or in groups of max 4 students. A student must have approval from the course lecturer in order to write individually. The paper must be approved by the course lecturer.

Coursework 2: The coursework papers are to be presented at a seminar, or poster session, or zoom gathering. Participation in the seminar, or poster session, or zoom gathering is mandatory. 

Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once. Papers that are not approved after two submissions will disqualify students from sitting the final examination.

A student who is absent from the presentation will have to submit a compensatory coursework requirement within a given deadline.

Arbeids- og undervisningsformer

The student's learning outcome will be assessed on the basis of a 3 days (72 hours) individual written home exam of max 4300 words. Font and font size: Calibri, 12 point. Line spacing: 1.5.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Grade scale A - F

Vurdering og eksamen

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

A random selection consisting of at least 25% of the exam papers will be graded by both an internal and external examiner. This will inform the grading of the remaining exam papers.

Hjelpemidler ved eksamen

Einar Øverbye

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Emneansvarlig/e vurderer essay.

Opptakskrav

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet samfunnsvitenskap, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.

Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.

Eksterne ph.d.-kandidater søker via;Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som

  1. Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
  2. Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt

Maksimalt antall deltakere er 15.

Emneansvarlig

Oddbjørg Skjær Ulvik