EPN

SP9250 Aksjonsforskning og praksisforskning Emneplan

Engelsk emnenavn
Action Research and Practice Research
Studieprogram
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap / Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar opp ulike forskningstradisjoner, teorier og metodologiske tilnærminger til empiriske studier i tilknytning til praksis i sosialt arbeid: aksjonsforskning, evaluering, deltakerorientert forskning, samarbeidsforskning og praktikerbasert forskning. Emnet omfatter det vitenskapsteoretiske og teoretiske grunnlaget for praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Noen sentrale spørsmål er: Hva er forholdet mellom erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap? Hvilke muligheter til utvikling av kunnskap og forståelse finnes innenfor ulike forskningstradisjoner i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvilke roller har forskere og andre aktører (brukere og ansatte) innenfor ulike tilnærminger i praksisbasert forskning og aksjonsforskning? Hvordan er forholdet mellom nærhet og distanse når sosialarbeidere er forskere i egen kultur/fagfelt?

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten har fordypet kunnskap om

  • teoretiske og metodologiske perspektiver til grunn for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid
  • kunnskapsteoretiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning som gjør det mulig å reflektere over relevans og begrensninger ved kunnskapsproduksjon i disse formene for forskning
  • sentrale spørsmål knyttet til forskerrollen, dilemmaer og forskningsetiske spørsmål i praksisbasert forskning og aksjonsforskning

Ferdigheter

Kandidaten kan

  • lage design for praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid basert på ulike teoretiske og metodiske tilnærminger
  • analysere og reflektere over sentrale kunnskapsteoretiske, metodologiske og forskningsetiske spørsmål ved praksisbasert forskning og aksjonsforskning i sosialt arbeid, og eget forskningsprosjekt
  • gjennomføre analyser av betingelser og utfordringer for utvikling av kunnskap om sosialt arbeid

Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • vurdere og identifisere nye forskningsspørsmål på feltet
  • delta i fagdebatten i nasjonale og internasjonale fora

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet er basert på forelesninger, selvstudier og kollokvier/gruppevirksomhet. Presentasjon og drøftinger vil ta utgangspunkt i erfaringer fra praksisbasert forskning og aksjonsforskning i arbeidsliv, organisasjoner, fra sosialt arbeid og barnevern.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deltakerne blir bedt om å presentere forskningsspørsmål og å utforme forskningsdesign for studier basert på praksisbasert forskning og aksjonsforskning. Presentasjonene vil danne grunnlag for diskusjoner der det forutsettes aktiv deltakelse i form av å både presentere egne ideer og å gi tilbakemelding på andres. Presentasjonene skal formuleres skriftlig (1-2 sider) og distribueres til undervisere og øvrige kursdeltakere innen angitt tidsfrist. Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær  (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.  

Vurdering og eksamen

Det skal skrives et essay på 8-10 sider. Essay skal leveres innen to måneder etter avsluttet undervisning og vurderes av emneansvarlig. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet vurderes til Ikke bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Emneansvarlige/e vurderer essay.

Opptakskrav

Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.

Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.

Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som

  1. Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
  2. Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt

Maksimalt antall deltakere er 15.

Emneansvarlig

Sissel Seim og Sidsel Natland