Programplaner og emneplaner - Student
SP9110 Vitenskapsteori og forskningsetikk for sosialfag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Philosophy of Science Research Ethics for Social Work
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar opp sentrale spørsmål ved vitenskapelige og analytiske prosesser innenfor samfunnsfag og sosialfag. Noen av dem er: Hvordan oppnås sikker kunnskap om sosiale prosesser? Hva er forholdet mellom forklaring og forståelse i samfunnsvitenskapene? Hva er grunnlaget for generalisering? Hva menes med forskningens frihet? Hva er informert samtykke, og hvordan henger forskning sammen med personvern? Hvilke hensyn bestemmer valg mellom kvalitative og kvantitative metoder? Hva er forskjellen på teoretisk og praktisk kunnskap? Hvilke kunnskaper er tause og hvilke er artikulerte? Emnet fokuserer på de ulike vitenskapsteoretiske tradisjonenes svar på disse og liknende spørsmål, og knytter drøftelsen til kandidatenes egne kunnskapsprosjekter.
Ulike vitenskapssyn vil bli presentert i forbindelse med relevante metodiske diskusjoner: positivisme, kritisk realisme, hermeneutikk, pragmatisme, moderat og radikal konstruktivisme, postmoderne vitenskapskritikk osv.
Emnet i vitenskapsteori henger nært sammen med metodeemnene ved at det gir fordypning i de ulike analytiske fremgangsmåtenes filosofiske forankring og epistemologiske sammenheng.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har
- fordypet kunnskap om sentrale vitenskapsteoretiske tradisjoner med relevans for sosialfaglige studier
- inngående kunnskap om begreper og tilnærminger som gjør det mulig å reflektere systematisk over ulike tilnærminger til sosialfaglig og annen samfunnsvitenskapelig forskning, ulike metoders relevans og begrensninger, og forskningsetiske problemstillinger
- fordypet forståelse for kvantitative og kvalitative metoders teoretiske forankring
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere og vurdere vitenskapsteoretiske posisjoner i samfunnsvitenskapelig forskningslitteratur
- vurdere og diskutere vitenskapsteoretisk forankring av eget forskningsprosjekt
- foreta og begrunne metodiske og forskningsetiske valg ut fra relevante vitenskapsteoretiske posisjoner
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- reflektere systematisk og selvstendig over vitenskapelige prosesser og forskningsetiske problemstillinger
Arbeids- og undervisningsformer
Avhengig av antall påmeldte kan emnet organiseres enten som veiledet selvstudium eller som samlinger med forelesninger, diskusjoner og kandidatfremlegg.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Vurderingsform i emnene vil være essay. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Vurdering og eksamen
I tilknytning til emnet skal det skrives et essay på 8-10 sider. Essayet skal leveres innen 2 måneder etter at undervisningen i emnet er avsluttet. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 5 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Vurderes av emneansvarlig
Opptakskrav
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Bruk Studentweb for å melde deg opp eller kontakt ph.d.-administrasjonen.
Emneansvarlig
Eivind Engebretsen