Studieinfo emne SP9100 2022 HØST
SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods and Analytical Strategies
- Studieprogram
-
Ph.d.-program i samfunnsvitenskap / Ph.d.-program i sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.
Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter også inspirasjon fra filosofi og humaniora, noe som avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. Kvalitativ analyse har en bred plass i emnet; dialogen mellom teori og empiri, utforming av analytiske redskaper og utvikling av empiribaserte og teoriinspirerte analysemodeller, og generering av teori på grunnlag av empiri. Videre vil emnet ta opp hva kontekstualiserte analyser kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Ulike sett av kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter presenteres, og emnet gir en orientering om diskusjonen innenfor feltet.
Innretning for våren 2022: Når snakk og tekst blir data: Fra dataproduksjon til analysestrategi
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan
med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 25 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Kurset går over fire dager, først en tre dagers bolk, deretter en siste dag ca 10 uker senere. Den siste dagen får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra kursleder og medstipendiater. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medstipendiater.
Vurdering og eksamen
Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått-Ikke bestått
Sensorordning
Vurderes av emneansvarlig
Opptakskrav
Målgruppen for emnet er kandidater tatt opp i doktorgradsprogrammet i samfunnsvitenskap, men vil være åpent for kandidater ved andre ph.d.-programmer som ønsker å fordype seg innen fagområdet.
Interne ph.d.-kandidater melder seg opp via Studentweb, og sender et sammendrag av sitt prosjekt, maks en side, til ph.d.-administrasjonen.
Eksterne ph.d.-kandidater søker via Søknadsweb, hvor de laster opp nødvendig attester som
- Bekreftelse på opptak i et ph.d.-program
- Prosjektbeskrivelse, (ca. en side), oppgi og hvordan emnet vil være relevant for eget prosjekt
Maks antall deltagere er ti.
Emneansvarlig
Professor Marit Haldar