Programplaner og emneplaner - Student
SP9100 Kvalitativ metode og analysestrategier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Qualitative Methods and Analytical Strategies
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
-
Innledning
Emnet vil gi en solid orientering om noen tradisjoner og tilnærminger som betegnes som kvalitativ forskning og deres epistemologiske basis. Det vil være ulike metodiske tilnærminger man fordyper seg i hver gang emnet går.
Nyere kvalitativ samfunnsforskning henter også inspirasjon fra filosofi og humaniora, noe som avspeiles i emnet. Det gis en presentasjon av ulike måter å produsere et empirisk materiale på. Kvalitativ analyse har en bred plass i emnet; dialogen mellom teori og empiri, utforming av analytiske redskaper og utvikling av empiribaserte og teoriinspirerte analysemodeller, og generering av teori på grunnlag av empiri. Videre vil emnet ta opp hva kontekstualiserte analyser kan innebære i feltet sosialt arbeid og sosialpolitikk. Ulike sett av kvalitetskriterier for kvalitative kunnskapsprosjekter presenteres, og emnet gir en orientering om diskusjonen innenfor feltet.
Innretning for våren 2020
Kontekstsensitive kvalitative metoder egnet for å studere innovasjon og prosess
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike metoders bruksområde, muligheter og begrensninger
- har inngående og reflektert innsikt i en til to spesifikke metodiske tilnærminger og kan plassere dem i forhold til eget forskningsfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende kvalitative forskningsmetoder og gjennomføre kvalitative analyser på høyt nivå
- ta metodisk reflekterte valg som står til eget ph.d.-prosjekt og tilhørende problemstilling
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- med faglig integritet vurdere ulike typer etiske problemstillinger
- delta i relevante internasjonale debatter innen fagområde
- identifisere og utarbeide nye forskbare problemstillinger utfra komplekse samfunnsmessige forhold
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil legges opp med forelesninger, studentframlegg og diskusjoner.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Aktiv deltakelse støtter opp om en utviklende fagforståelse og kandidatene må ha forberedt seg ved å ha lest pensum for å kunne delta aktiv i diskusjonene.
Deltakelse er obligatorisk og forventet alle undervisningsdager. Kun i spesielle tilfeller kan et mindre fravær fra undervisning (inntil 20 %) godtas etter søknad. Ved ikke godkjent fravær vil deltaker miste retten til å få essayet vurdert.
Kurset går over fire dager, først en tre dagers bolk, deretter en siste dag ca 10 uker senere. Den siste dagen får deltakerne tilbakemelding på innsendte essay fra kursleder og medstipendiater. Hver deltaker må gi tilbakemelding på essay til to medstipendiater.
-
Vurdering og eksamen
Deltakerne skal skrive et essay på ca. 12-15 sider med utgangspunkt i eget kunnskapsprosjekt innenfor kvalitativ metodologi. Bestått essay er en forutsetning for å oppnå 10 studiepoeng. Dersom essayet ikke vurderes til bestått, kan kandidaten levere inn et bearbeidet essay én gang innen et nærmere angitt tidspunkt.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Emnet er obligatorisk for alle kandidater. Det anbefales at kandidaten avlegger emnet så tidlig i studieløpet som mulig. Emnet gir en framstilling av sosialt arbeid og sosialpolitikk som kunnskapsfelt og institusjonell praksis, samt av sentrale teoretiske debatter. Emnet skal utvikle integreringen av de to fagfeltene, sosialt arbeid og sosialpolitikk og vil bestrebe seg på at undervisningen og problemstillingene som tas opp, bidrar til en slik integrering. Emnet består av tre tematiske hovedkomponenter:
- Sentrale fagtradisjoner innenfor sosialt arbeid og sosialpolitikk
- Utvikling av kjernebegreper innenfor sosialpolitikk og sosialt arbeid
- Sentrale teoretiske debatter i sosialpolitikk og sosialt arbeid, i et historisk så vel som et nåtidig perspektiv
-
Sensorordning
Ingen forkunnskapskrav
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Undervisningen er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, diskusjoner og kandidatfremlegg der klassiske tekster drøftes og aktuell forskning presenteres.
-
Emneansvarlig
Etter å ha fullført emnet skal kandidaten ha følgende kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- kjenner kunnskapsfronten i sentrale fagtradisjoner i sosialpolitikk og sosialt arbeid
- har fordypet kunnskap i og forståelse av sentrale begreper og ideer i fagfeltet sosialt arbeid og sosialpolitikk
- kjenner de sentrale teoretiske debatter som preger sosial arbeid og sosialpolitikk som fagfelt
Ferdigheter
Kandidaten kan
- reflektere over og formidle fagfeltets forskningsfelt og idéhistoriske utvikling
- bidra til å utvikle sentrale ideer og begreper innen sosialt arbeid og sosialpolitikk
- kunne sammenstille og problematisere begreper, idéer og teorier innen fagfeltet
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- bidra til å videreutvikle fagdebatten om grunnlagsspørsmål i sosialt arbeid og sosialpolitikk
- identifisere fornyende teoretiske problemstillinger med relevans for sosialt arbeid og sosialpolitikk
- formidle teoretisk relevante problemstillinger innen fagfeltene nasjonalt og internasjonalt