Programplaner og emneplaner - Student
SP306210 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Psychosocial problems in individual and system perspective
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST 2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
- beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
- drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
- beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
- reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner
- kritisk drøfte hva globale utviklingstrekk innen teknologi, klima, bærekraftig utvikling og «det grønne skiftet» betyr for det norske arbeidslivet
Ferdigheter
Studenten kan
- reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv
- kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv
- gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium og gruppearbeid. Gruppene arbeider selvstendig med problemstillinger knyttet til emnet.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Innlevering av 1 gruppeoppgave, maksimalt 3000 ord. Gruppen presenterer deretter innleveringen i plenum.
Innhold
Emnet består av følgende temaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:
- forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
- litteraturstudier
- skriftlige oppgaver
Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuelt refleksjonsnotat hvor studenten, skal innta et kritisk blikk på observasjon som metode og egen rolle. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.
Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 2: Muntlig framlegg av prosjektoppgaven, hver basisgruppe har ca. 20 minutter til rådighet.
Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk undervisning, og veiledning gjennom semesteret.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.
Vurdering og eksamen
Eksamen gjennomføres som skriftlig prosjektoppgave i gruppe (to til fire personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor