EPN-V2

SP306210 Psychosocial problems in individual and system perspective Course description

Course name in Norwegian
Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv
Study programme
Special Needs Education 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
FALL 2020
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet får studentene kunnskap om teoretiske perspektiver for å forstå utvikling, forebygging og avhjelping av ulike psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv.

Emnet bygger på en relasjonell forståelse av psykososiale vansker, og fokuserer på ulike aspekter som har betydning og innvirkning på de ulike opplæringsarenaene. Innholdet vil derfor konsentrere seg omkring ulike former for psykososiale vansker og hvordan disse utvikles og opprettholdes gjennom individuelle og miljømessige faktorer.

Required preliminary courses

Opptakskrav er gjennomført og bestått Spesialpedagogikk 1, 30 studiepoeng. Andre med spesialpedagogisk kan tas opp etter individuell vurdering.

Learning outcomes

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • innsikt i ulike forståelsesmåter knyttet til psykososiale vansker
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker på individ- og systemnivå
  • kunnskap om hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk virksomhet

Ferdigheter

Studenten skal

  • benytte relevante kartleggingsstrategier for å avdekke psykososiale vansker
  • planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker
  • forstå fagspesifikke begreper for å kunne samarbeide med interne og eksterne fagpersoner

Generell kompetanse

Studenten skal

  • forståelse for faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse
  • kompetanse i å legge til rette for inkluderende praksiser
  • bevissthet rundt miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av vansker

Content

Emnet består av følgende temaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom:

  • forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • litteraturstudier
  • skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Individuelt refleksjonsnotat hvor studenten, skal innta et kritisk blikk på observasjon som metode og egen rolle. Arbeidskravet skal utformes etter nærmere retningslinjer som informeres om ved studiestart.

Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.

Arbeidskrav 2: Muntlig framlegg av prosjektoppgaven, hver basisgruppe har ca. 20 minutter til rådighet.

Arbeidskrav 3: Tilstrekkelig deltakelse (80 %) i obligatorisk undervisning, og veiledning gjennom semesteret.

Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/ utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer.

Assessment

Eksamen gjennomføres som skriftlig prosjektoppgave i gruppe (to til fire personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor