Programplaner og emneplaner - Student
SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Counselling and collaboration
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Studiet "Anerkjennelse og vurdering av realkompetanse" er en videreutdanning på bachelornivå og skal kvalifisere studentene til arbeid med kartlegging, vurdering, dokumentasjon og verdsetting av voksnes realkompetanse samt veiledning av personer med rett til realkompetansevurdering.
Med realkompetanse menes både formell, uformell og ikke-formell kompetanse som er likeverdig med kompetanse oppnådd gjennom det norske utdanningssystemet. Erfaring, kunnskap og kompetanse bygges på flere steder og på ulike måter. Studiet omhandler en helhetlig vurdering av enkeltpersoners kompetanse som kvalifisering til arbeid eller som opptak til offentlig godkjente utdanninger.
Arbeidsmarkedet er i rask endring og dette fører til krav om kontinuerlig oppdatering av kompetanse både i arbeid og gjennom utdanningssystemet. Det er også et økende antall innvandrere som ikke har kompetanse fra det norske utdanningssystemet. Resultatet er en økning av søkere til utdanningstilbud på alle nivåer i utdanningssystemet med et annerledes utdannings- og erfaringsgrunnlag. Realkompetansevurdering er en metode og et system for å ivareta likeverdig vurdering av tilegnet kompetanse i forhold til krav som stilles for opptak til og gjennomføring av en offentlig godkjent utdanning.
Verdsetting av realkompetanse skjer som resultat av en prosess der flere aktører er involvert. Studiet vil derfor vektlegge et tett samarbeid mellom aktørene i realkompetansevurderingsprosessen som studentene er i kontakt med i sin arbeidshverdag.
Forkunnskapskrav
For å kunne ta eksamen i emnet må eksamen i emne SP306210 være fullført og bestått
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- realkompetanse i et samfunnsperspektiv
- realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
- lover, regler, føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor realkompetansevurderingsfeltet
- fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt
Ferdigheter
Studenten kan
- veilede søkere til å dokumentere kompetanse
- bygge relasjoner basert på tillit og aksept
- velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
- utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
- vurdere helhetlig kompetanse
- samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet
Generell kompetanse
Studenten
- kjenner til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
- veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
- reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
- anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
- har forståelse for sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav
Innhold
Thesis. Submission of master’s thesis according to program specifications, consisting of 1 scientific article. Technical standards according to the current APA manual. Submitting dates each year: June 15th and November 15th.
Thesis format
The 40 ECTS Master’s thesis consists of one article written in accordance with the author guidelines specified in the current APA Publication Manual. The length should be appropriate for the work that is reported, but should commonly not exceed 40 pages, including the title page, references, tables, and figures, but excluding appendices.
Ethics and data protection
An account of ethical considerations is regardless of thesis format. A risk -and vulnerability analysis (ROS-vurdering) should normally be conducted if the thesis includes empirical data on humans or nonhuman animals, and a case number should be provided when handing in the thesis. If data on humans are included in the thesis, an account of data protection issues is typically required. The description of ethical and data protection considerations can be included in the main body of the thesis. If the decision is made that such an account is unnecessary to include in the main body of the thesis, a reflection note on this topic should be attached to the thesis. A reflection note is a short description of ethical and data protection considerations, maximum 6000 characters, including spaces. For theses that do not include empirical data, research ethics relevant to the thesis should be discussed, either in the main body of the text or a reflection note.
Some Master projects may require consideration or approval from external bodies, such as Norwegian Centre for Research Data (NSD), the Regional Committee for Medicine and Health Sciences Research Ethics (REK), National Committee for Research Ethics in the Social Sciences and the Humanities (NESH), and/or internal or external data protection officials. It is ultimately the responsibility of the main supervisor or, if the main supervisor is external, the supervisor at OsloMet, to ensure that the relevant bodies are consulted. If external bodies are consulted, a case number should be provided when handing in the thesis. If a decision is made that there is no need to consult external bodies regarding ethics or data protection, a description of the deliberations preceding this decision is required, either in the main body of the thesis or in the reflection note. If the thesis is an empirical work, the main supervisor must state in writing that the research is conducted in accordance with current laws and regulations before the thesis can be submitted.
Arbeids- og undervisningsformer
Studiet er et deltidsstudium som består av samlinger (på campus og /eller digitalt), med introduksjon av faglige temaer, erfaringsdeling, og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive og bidrar med erfaringsdeling og refleksjoner i læringsfellesskapet.
Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.
Det er oppgitt obligatorisk pensum knyttet til emnet. I tillegg skal studentene, i samråd med faglærer, velge 200 sider selvvalgt pensum, se eget forslag til selvvalgt litteratur.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
All courses included in the specialisation must be completed with pass grades and all coursework requirements must be approved before the candidate may submit the master’s thesis.
Vurdering og eksamen
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student can
- analyze and critically assess the scientific work of others
Skills
The student can
- demonstrate working knowledge of the ethical and technical principles that govern scientific research and publication, including international citation and reference standards
- demonstrate that they can conduct a supervised research project in accordance with research ethics guidelines and regulations, and guidelines from relevant governmental bodies (i. e. The Norwegian Data Protection Authority, relevant Norwegian Research Ethics Committees)
- choose and apply relevant methods of data collection for research or scientific inquiry
- write a thesis according to criteria determined by the university
- write a thesis according to the APA 7th standard and other reporting standards
- critically assess the results of his or her own work
- critically assess various sources of information
Competence
The student can
- participate in the development of the behavioral sciences
- justify their professional behavior with reference to ethical guidelines, general ethical considerations and their own assessment of the situation
- analyze and critically assess various sources of information with relevance for the thesis.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått.
Sensorordning
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
a. Research ethics seminar 1 and 2 must be fully attended.
b. Approved thesis outline.
c. A signed contract with the appointed supervisor.