EPN-V2

SP306110 Rådgivning og samarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and collaboration
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2, 30 sp
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Opptak til programmet.

Det faglige innholdet i emne 2 bygger på emne 1.

Forkunnskapskrav

  • Kort innføring i religionsvitenskap og historievitenskap
  • Innføring i jødedommen og jødiske historie
  • Hellige tekster og tolkning
  • Jødisk historie og jødisk liv i Skandinavia med vekt på Norge
  • Antisemittisme i Norge
  • Sionisme og staten Israel
  • Å undervise i jødedom, jødisk historie, antisemittisme og Shoa

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
  • oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten kan

  • bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
  • bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ- og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ- og systemnivå
  • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og læringsmiljø

Innhold

Se programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Se emneplan under for beskrivelse av studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplanen.

Vurdering og eksamen

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 2-1: Henvisning, utredning og tiltak for elever med særlige behov. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med ledelsen ved egen skole, og om mulig med skolens kontakt i PP-tjenesten, om prosedyrer og praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
  • Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer samtalen om praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 2-2: Kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole /avdeling/trinn/klasse eller for en elev, sett i et kontekstuelt perspektiv. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer kartleggingen - analysen av læringsutbytte eller skoletrivsel, sett i et kontekstuelt perspektiv.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjoner av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 5000 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.Vurderingsuttrykk og vurderingskriterierA: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.D: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer, en intern og en ekstern. Plagiatkontroll gjennomføres.