Programplaner og emneplaner - Student
SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Counselling and development work within an Educational Context
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2026
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Utviklingsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring utviklingsarbeid, i tillegg til selv å initiere utviklingsrettede tiltak.
-
Forkunnskapskrav
Ingen
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
- har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
- har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen
Ferdigheter
Studenten
- kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier samt utviklingsprosesser i det spesialpedagogiske arbeidet, også knyttet til psykososiale vansker
- kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
- kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå
Generell kompetanse
Studenten
- kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
- kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
- kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens psykososiale miljø
-
Innhold
Emnet består av to overordnede temaer:
- Utviklingsarbeid
- Innovasjonsarbeid i skolen
- Samarbeid med eksterne aktører
- Rådgivning
- Rådgivningsteorier
- Rådgivningsferdigheter
De to temaene er tett knyttet sammen slik som beskrevet i avsnittet «Innledning». Rådgiving om utviklingsarbeid knyttes til hvordan aktivt bruke både teorier om utviklingsarbeid og teorier om rådgiving.
- Utviklingsarbeid
-
Arbeids- og undervisningsformer
Se programplanen
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave i form av et refleksjonsnotat knyttet til utviklingsarbeid. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1500 ord +/- 10%.
Arbeidskrav 2: Individuell oppgave knyttet til rådgivning. Arbeidskravet dokumenteres i form av en podkast eller video på 3 - 5 minutter eller et skriftlig dokument på 1500 ord +/- 10%.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell skriftlig semesteroppgave. Med utgangspunkt i de to arbeidskravene, skal studenten drøfte sentrale faktorer som hemmer og fremmer spesialpedagogisk rådgivning og utviklingsarbeid i skolen. Drøftingen skal relateres til begge arbeidskravene, emnets læringsutbytter og relevant teori. Omfang på besvarelsen er 4500 ord +/- 10%.
Ny/utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven, ved senrere forsøk leveres ny semesteroppgave.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A til F
-
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Se programplanen.