EPN

SP2S6200 Rådgivning og utviklingsarbeid i skolen Emneplan

Engelsk emnenavn
Counselling and development work within an Educational Context
Studieprogram
Spesialpedagogikk 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studenten innsikt i og forståelse for spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid i skolen. Emnet fokuserer på hvordan psykososiale vansker kan forebygges og avhjelpes på individ- og systemnivå blant annet gjennom rådgivningsprosesser og innovasjonsarbeid. Studentene skal kunne planlegge, gjennomføre og vurdere tiltak for å forbygge og avhjelpe psykososiale vansker. Gjennom praktisk trening av kommunikasjons- og samspillsferdigheter vil emnet forberede studenter til å gjennomføre spesialpedagogiske rådgivnings- og innovasjonsprosesser. Dette være seg både på individ nivå og med tanke på å kunne lede samarbeid med eksterne aktører i skolen. Endringsarbeid og rådgiving vil være tett knyttet sammen, slik at studentene kan veilede omkring endringsarbeid, i tillegg til selv å initiere endringstiltak.

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om rådgivningsteorier med vekt på rådgivningsprosesser, kommunikasjon og samspill
  • har bred kunnskap om ulike oppgaver i spesialpedagogisk rådgivningsarbeid og innsikt i ulike faktorer som kan påvirke samarbeid
  • har oppdatert kunnskap om initiering, implementering og forankring av kompetanse- og utviklingsarbeid i skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan bevisst anvende situasjonstilpassede rådgivningsferdigheter og -strategier
  • kan bidra konstruktivt i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid, samt arbeide nært med elever, foresatte og kollegaer
  • kan anvende kommunikasjons- og veiledningsmodeller ved kompetanse- og organisasjonsutvikling på individ og systemnivå

Generell kompetanse

Studenten

  • kan nyttiggjøre seg rådgivningskunnskap og -ferdigheter i eget arbeid på individ og systemnivå
  • kan analysere samspillprosesser i spesialpedagogisk rådgivnings- og innovasjonsarbeid, samt initiere og lede kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole
  • kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser knyttet til samarbeid og skolens læringsmiljø

Innhold

Emnet består av to overordnede temaer:

  1. Endringsarbeid
    • Innovasjonsarbeid i skolen
    • Samarbeid med eksterne aktører
  2. Rådgivning
    • Rådgivningsteorier
    • Rådgivningsferdigheter

De to temaene er tett knyttet sammen slik som beskrevet i avsnittet «Innledning». Rådgiving om endringsarbeid knyttes til hvordan aktivt bruke både teorier om endringsarbeid og teorier om rådgiving.

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene er en viktig del av studiet, og skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå. Arbeidsformene varierer mellom:

  • Undervisning i form av forelesning
  • Arbeid i læringsgrupper
  • Gi og motta veiledning ved egentrening individuelt og i læringsgrupper
  • Arbeid med kasusoppgaver
  • Studentfremlegg

Studentene skal gjennomføre rådgivningsøvelser og rollespill i læringsgrupper som ledd i egenutvikling. Studentene skal også forholde seg aktivt til innovasjonsarbeid som foregår ved egen skole.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

For å gå opp til eksamen må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

  1. Arbeidskrav 1: Et individuelt refleksjonsnotat om innovasjonsarbeidet ved egen skole. Refleksjonsnotatet har et omfang på 1200 ord +/- 10%.
  2. Arbeidskrav 2: Et individuelt refleksjonsarbeid over egenutvikling av rådgivningsferdigheter. Refleksjonsarbeidet leveres som en video med omfang 3-5 minutter. I tillegg til video skal det leveres et kort sammendrag (max. 1000 ord) over innholdet og litteraturliste.

Arbeidskravene danner sammen grunnlag for avsluttende vurdering i emnet.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlige presentasjoner. Det stilles i tillegg krav til deltakelse på nettbasert gruppearbeid. Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Ved fravær innenfor 20% vil studentene pålegges skriftlig arbeid som kompensasjon for fraværet. Udokumentert fravær som overskrider 20% medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

SP2S6200 Rådgivning og endringsarbeid i skolen.

Eksamen er en individuell skriftlig mappeeksamen, som inkluderer og binder sammen de tidligere leverte arbeidskravene til én skriftlig oppgave. Det betyr at de tidligere innleverte arbeidskravene skal videreutvikles og danne en helhet. Omfanget på oppgaven er 4500 ord +/- 10%. Det er ikke tilstrekkelig å levere bare de tidligere gjennomførte arbeidskravene; disse skal omarbeides til ny helhet. Studentene står fritt til å arbeide med mappeeksamen gjennom hele semesteret.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av den avsluttende oppgaven skal da leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Se programplanen.