EPN

SP1S6200 Spesialpedagogiske støttesystemer Emneplan

Engelsk emnenavn
Special educational support systems 
Studieprogram
Spesialpedagogikk 1
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet bygger videre på høstemnet. Studentene får en innføring i flere høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, deriblant lese- og skrivevansker, språk- og kommunikasjonsvansker, og matematikkvansker. Videre handler emnet om planlegging og gjennomføring av gode overganger for elever med behov for spesialundervisning, både for overgangen fra ungdomsskole til videregående, og for overgangen fra videregående skole til arbeidsliv eller høyere utdanning. I emnet fokuseres det også på minoritetsspråklige elever med behov for spesialundervisning, og på elever med fysiske funksjonsnedsettelser. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor elever med særskilte behov, og i forbindelse med arbeidskrav får de anledning til å prøve ut selvvalgte tiltak på egen arbeidsplass.

Forkunnskapskrav

Bestått emne SP1S6100

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for elever med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om utvalgte spesifikke lærevansker og fysiske funksjonsnedsettelser
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • planlegge, implementere og evaluere spesialpedagogiske tiltak
  • samarbeide med relevante instanser for å sikre at elever med behov for spesialundervisning får gode overganger mellom ulike trinn på skolen, og mellom skole og arbeidsliv
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et samfunn preget av mangfold
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Innhold

Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter

  • den spesialpedagogiske arbeidsmodellen
  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, utprøvinger i praksis, arbeid med pensumlitteratur, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg, mm.

Emnet har to samlinger på campus (1. og 3.samling) og én digital samling (2.samling).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har tre arbeidskrav som må være vurdert til godkjent før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Et skriftlig gruppearbeid (grupper på 2 til 4 studenter) basert på en selvvalgt situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring (hypotetisk eller reell) der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak samt planlegging av gjennomføring av tiltaket inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Arbeidskrav 2

Et skriftlig gruppearbeid (samme gruppe som arbeidskrav 1), som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Dette arbeidskravet bygger videre på emnets første arbeidskrav. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Arbeidskrav 3

Et skriftlig individuelt refleksjonsnotat om egen læringsprosess og læringsutbytte fra videreutdanningen. Omfang 750 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).

Formålet med emnets arbeidskrav er at studentene viser kunnskap og kompetanse til å analysere en spesialpedagogisk utfordring samt å planlegge, implementere og evaluere relevante tiltak. Videre skal arbeidskravene få studentene til å reflektere kritisk over egen pedagogisk praksis og læringsprosess.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt tre oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 3000 ord +/- 10 %. Litteraturliste kommer i tillegg. Eksamensbesvarelsen skal i utgangspunktet skrives på norsk, men kan skrives på et skandinavisk språk eller engelsk etter avtale med faglærer

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen; det blir gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det forutsettes korrekt bruk av referanser og kildehenvisning. Det gis ingen veiledning underveis.

Vurderingsuttrykk

A-F

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.