EPN-V2

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.

Forkunnskapskrav

Bestått SP16100 eller tilsvarende .

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere

Ferdigheter

Studenten kan:

  • implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
  • tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere ;

;

Generell kompetanse

Studenten har:

  • evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
  • evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling

Innhold

Spesialpedagogiske arbeidsmåter

  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler

;

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
  2. Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)

;

Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.

;

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20%, kan det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %.

Ny og utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor og en ekstern sensor.