Programplaner og emneplaner - Student
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.
Forkunnskapskrav
Bestått SP16100 eller tilsvarende .
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
;
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
- kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten kan:
- implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
- tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere ;
;
Generell kompetanse
Studenten har:
- evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
- evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
Innhold
Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler
;
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har to arbeidskrav:
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)
;
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.
;
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20%, kan det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.
Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor og en ekstern sensor.