Studieinfo emne SP16200 2022 HØST
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene en innføring i spesialpedagogiske tiltak knyttet til høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer. Studentene lærer å reflektere over hvordan aktuelle tiltak kan implementeres overfor barn og unge med særskilte behov. Videre blir studentene kjent med sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere.
Forkunnskapskrav
Bestått SP16100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
- kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten kan:
- implementere mestrings- og opplæringstiltak i spesialpedagogisk arbeid
- tilrettelegge for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- finne fram til og kan kontakte relevante spesialpedagogiske samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten har:
- evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldsamfunn
- evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
Innhold
Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet har to arbeidskrav:
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter,basert på en situasjonsbeskrivelse av en spesialpedagogisk utfordring der en kortfattet kartlegging og begrunnelse for valg av tiltak inngår. Oppgaven skal ta utgangspunkt i relevant teori og forutsetninger både på individ- og systemnivå. Omfang 1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg).
- Et skriftlig gruppearbeid, 2-4 studenter, som beskriver gjennomføring og evaluering av valgte tiltak i en spesialpedagogisk utfordring. Det er mulig å ta utgangspunkt i det første arbeidskravet. Omfang1600 ord +/- 10 % (litteraturliste kommer i tillegg)
Formålet med arbeidskravene er at studentene skal øke egen forståelse og læringsutbytte ved at spesialpedagogisk teori og praktisk implementering av tiltak knyttes sammen.
Krav om tilstedeværelse
Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% i all organisert læringsaktivitet. Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20%, kan det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.
Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 7 dager. Studentene får utdelt to oppgaver, og skal besvare én av dem. Omfang 4000 ord +/- 10 %.
Ny og utsatt eksamen
Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen, det blir gitt ny oppgavetekst.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor og en ekstern sensor.