Studieinfo emne SP16200 2020 HØST
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR
2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter - 15 studiepoeng
- spesialpedagogiske arbeidsmåter
- samarbeid
Forkunnskapskrav
Bestått SP16100 eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
- kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om sentrale spesialpedagogiske samarbeidspartnere
Ferdigheter
Studenten kan
- tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
- anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
- samarbeide om den spesialpedagogiske opplæringen med eleven, foresatte, samt interne og eksterne fagpersoner
Generell kompetanse
Studenten har
- evne til å bidra i utviklingen av en inkluderende skole i et mangfoldssamfunn
- evne og motivasjon til fortsatt kompetanseutvikling
Innhold
Spesialpedagogiske arbeidsmåter
- mestringsstrategier og læringsstiler
- opplæringsstrategier
- tilrettelegging av opplæringsmiljø
- organisering og ressursbruk
- hjelpe- og læremidler (herunder digitale verktøy)
Samarbeid
- samarbeidspsykologi og kommunikasjon
- samarbeid med foresatte
- tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid/innovasjonsarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Praksis
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Individuelt refleksjonsnotat. Studentene skal drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter på bakgrunn av høstens prosjekteksamen. Det skal være muntlig framlegg av arbeidet. (Studenter som eventuelt får opptak direkte til dette emnet, vil få tilpasset arbeidskrav.)
Krav om tilstedeværelse
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, maks 4000 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
En intern sensor og en ekstern sensor.