EPN-V2

SP16200 Spesialpedagogiske tiltak og arbeidsmåter Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Application of Principles and Methods in Special Needs
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2017/2018
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Bestått SP16100 eller tilsvarende .

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om mestrings- og opplæringsstrategier i spesialpedagogisk arbeid
  • kunnskap om tilrettelegging for læring og utvikling for mennesker med spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om samarbeid og kommunikasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • tilrettelegge i spesielle lærings- og utviklingssituasjoner
  • anvende digitale verktøy som hjelpe- og læremidler
  • samarbeide internt og ekstern

Generell kompetanse

Studenten har

  • evnen til å bidra til utvikling av en inkluderende skole i et inkluderende samfunn
  • endrings- og utviklingsevne og vilje i forhold til egen kompetanseutvikling

Innhold

Spesialpedagogiske arbeidsmåter

  • mestringsstrategier og læringsstiler
  • opplæringsstrategier
  • tilrettelegging av opplæringsmiljø
  • organisering og ressursbruk
  • hjelpe- og læremidler (herunder digitale verktøy)

Samarbeid

  • samarbeidspsykologi og kommunikasjon
  • samarbeid med foresatte
  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid/innovasjonsarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Individuelt refleksjonsnotat. Studentene skal drøfte spesialpedagogiske arbeidsmåter på bakgrunn av høstens prosjekteksamen. Det skal være muntlig framlegg av arbeidet. (Studenter som eventuelt får opptak direkte til dette emnet, vil få tilpasset arbeidskrav.)

Krav om tilstedeværelse

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Vurdering og eksamen

Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, maks 4000 ord.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

En intern sensor og en ekstern sensor.