EPN

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ- og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldende føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og foresatte

 

Generell kompetanse

Studenten har:

  • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
  • respektfulle og inkluderende holdninger overfor barn og unge med særskilte behov

Innhold

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

 

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

 

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

 

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • evaluering og justering

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet har to arbeidskrav:

  1. Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg.
  2. Et individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 750 ord +/- 10% om et oppgitt tema. Litteraturliste kommer i tillegg. 

Formålet med de to arbeidskravene er at studentene tilegner seg dybdekunnskap om et bestemt spesialpedagogisk tema, og at de jobber selvstendig med relevant fag- og forskningslitteratur. Arbeidskravet skal videre gi studentene anledning til å knytte sammen teori og praksis.

Arbeidskravene vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

 

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse på 80% av all organisert lærnigsaktivitet.  Dette kravet begrunnes med at felles refleksjon og erfaringsutveksling i undervisningen er en sentral komponent i hvordan læring skjer i løpet av studiet. I tilfeller der studentenes fravær av spesielle årsaker er større enn 20%, kan det pålegges å gjennomføre et alternativt opplegg for å tilfredsstille vilkårene for å gå opp til eksamen.

Se nærmere beskrivelse av krav om tilstedeværelse i programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen består av to komponenter:

  • Semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 %, litteraturliste kommer i tillegg.
  • Muntlig framlegg av semesteroppgaven for medstudenter og/eller sensorer, omfang 10-15 minutter per gruppe

Det gis én samlet karakter på de to komponentene, alle i gruppen får samme karakter

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Ny og utsatt eksamen

  • Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/endret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
  • Ved stryk på eksamen må begge komponenter tas på nytt
  • Studentene har selv ansvar for å melde seg opp til ny og utsatt eksamen på Studentweb

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer.

Opptakskrav

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering