EPN-V2

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet introduserer studentene for faget spesialpedagogikk. Studentene blir kjent med den spesialpedagogiske tiltakskjeden som danner den juridiske rammen for spesialundervisning. Videre får studentene grunnleggende kunnskap om høyfrekvente spesialpedagogiske utfordringer, som f.eks. utfordrende atferd, lese- og skrivevansker, ADHD, mm. Studentene lærer hvordan de kan kartlegge faktorer på individ- og systemnivå som kan påvirke elevers læring. Studentene lærer også hvordan individuelle opplæringsplaner kan utformes. Gjennom hele emnet fokuseres det på bevisstgjøring rundt innholdet i spesialpedagogens rolle, og rundt etiske utfordringer i faget spesialpedagogikk. Betydningen av å se individet i kontekst vektlegges sterkt, og spesialpedagogiske utfordringer blir gjennomgående belyst fra et bio-psyko-sosialt perspektiv.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om organisatoriske og strukturelle forhold som virker inn på yrkesutøvelsen ved praksisstedet
  • kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor behandling, habilitering og rehabilitering relevant til underekstremitets- og trunkusortoser

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende, begrunne, gjennomføre og reflektere over kliniske prosesser med hovedvekt på underekstremitets- og trunkusortoser
  • veilede i bruk av ortosen
  • analysere og reflektere over ICF og utfallsmål samt benytte resultater i en behandlingskontekst.
  • vurdere behov for å henvise klienter til samarbeidspartnere
  • formidle og diskutere faglige synspunkter med brukere, pårørende og samarbeidspartnere
  • diskutere og reflektere over behandling av barn som trenger ortoser
  • gjennomføre en kvalitetskontroll av ortopediske hjelpemidler
  • utforske faglige problemstillinger på en systematisk og reflektert måte i sin kliniske praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • praktisere i henhold til gjeldende lovverk og rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer
  • utvise og reflektere over profesjonalitet i alle oppgaver på praksisstedet
  • handle empatisk og respektfullt og med likeverd som fremmer autonomi og medbestemmelse
  • selvstendig skrive journal og andre dokumenter som anvendes på praksisstedet
  • håndtere etiske dilemmaer og praktisere i henhold til yrkesetiske retningslinjer
  • bidra til arbeid i og koordinering av tverrprofesjonelle team
  • reflektere over egen utvikling, brukerens perspektiv og perspektivene til andre yrkesutøvere innen helseprofesjonene
  • identifisere eget kunnskapsbehov, vise selvinnsikt i forhold til egne læringsbehov og innhente ny kunnskap og ferdigheter

Innhold

Grade scale A-F

Arbeids- og undervisningsformer

Veiledet praksisperiode på 6 uker i en ortopediteknisk virksomhet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Passed the first year of the programme.

Vurdering og eksamen

Bestått/ ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått praksis fattes av universitetet

Vurderingsuttrykk

For å kunne framstille seg til eksamen må følgende to arbeidskrav være godkjent:

1. Obligatorisk deltakelse.

Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær utover 20 prosent, må studenten levere et alternativt arbeidskrav som blir nærmere beskrevet av emneansvarlig. Ved fravær utover 25 prosent mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig arbeidskrav.

Studenten skal levere ett skriftlig individuelt arbeid. Det er et skriftlig refleksjonsnotat hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttets til emnets teori. Omfanget skal være på 4 sider. Studentene skal lese en annen students refleksjonsnotat og gi skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis. Dette skal leveres innen oppgitt frist. Emneansvarlig vil lese og godkjenne alle refleksjonsnotatene. Dersom refleksjonsnotatet ikke godkjennes, har studenten rett til å levere det skriftlige arbeidskravet på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

Dersom arbeidskravene ikke oppfylles, mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.

Sensorordning

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Opptakskrav

Gradert skala A-F.