EPN

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
Studieprogram
Spesialpedagogikk I
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Programplan
Emnehistorikk

Innledning

SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng

  • rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
  • lærevansker
  • kartleggingsmetoder
  • individuelle opplæringsplaner

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
  • grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
  • kunnskap om ulike kartleggingsstrategier på individ og systemnivå
  • kunnskap om aktuelt regelverk knyttet til spesialpedagogisk virksomhet i skole og andre spesialpedagogiske opplæringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
  • utvikle individuelle opplæringsplaner i tråd med gjeldene føringer
  • kommunisere om faglige temaer med andre fagpersoner og pårørende

Generell kompetanse

Studenten har

  • forståelse for etiske aspekter i spesialpedagogisk arbeid
  • respekterende og ikke-diskriminerende holdninger til mangfold

Innhold

Innhold

Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid

  • lover, regelverk og læreplaner
  • organisasjonsforståelse
  • rammefaktorer på lokalt nivå
  • etikk i spesialpedagogisk arbeid

Lærevansker

  • generelle lærevansker
  • spesifikke lærevansker
  • sammensatte lærevansker
  • samspillsvansker/psykososiale vansker
  • syns- og hørselsvansker
  • fysiske vansker

Kartleggingsmetoder

  • kartleggingsmetoder
  • analyse og tolkning
  • rapportskriving

Individuelle opplæringsplaner

  • hensikt og nytte
  • ansvarsforhold
  • mål og innhold
  • halvårsrapporter

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformer

Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg

Praksis

Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Muntlig framlegg av gruppearbeidet.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Intern sensor.

Opptakskrav

Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering