Studieinfo emne SP16100 2018 HØST
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Assessment, Approaches and Individual Educational Plan (IEP)
- Studieprogram
-
Spesialpedagogikk I
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST
2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
SP16100 Kartlegging, analyse og individuelle opplæringsplaner - 15 studiepoeng
- rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lærevansker
- kartleggingsmetoder
- individuelle opplæringsplaner
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid på sentralt og lokalt nivå
- grunnleggende kunnskap om ulike lærevansker og spesielle opplæringsbehov
- kunnskap om ulike kartleggingsmetoder på individ og systemnivå
- kunnskap om lover og rettigheter
- kunnskap om den generelle læreplanen i skoleverket
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke relevante kartleggingsmetoder i spesialpedagogisk arbeid
- utvikle individuelle opplæringsplaner
- kommunisere om faglige temaer med spesialister og andre
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for det etiske aspektet i spesialpedagogisk arbeid
- respekterende og ikke diskriminerende holdninger til annerledeshet
Innhold
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- halvårsrapporter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformer
Undervisning/forelesninger, gruppearbeid, individuelt studiearbeid, prosjektarbeid, prefleksjon og refleksjon, utprøvinger i praksis, litteraturstudier, rapportskriving, faglige dialoger, veiledning, bruk av IKT, læringsseminar/fremlegg
Praksis
Spesialpedagogikk 1 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen eller andres praksis.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Muntlig framlegg av gruppearbeidet.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene (jfr. kapittel 6).
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe, maks 4000 ord.
Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Intern sensor.
Opptakskrav
Opptakskrav er lærerutdanning. Søkere med relevant utdanning på høgskolenivå og praksis fra arbeid med mennesker med behov for spesiell tilrettelegging, kan tas opp etter individuell vurdering