Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3210 Rus og avhengighet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Substance abuse and addiction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i barnevernBachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
This course provides a broad introduction to Artificial Intelligence (AI), with methodologies and techniques that can be applied to different application domains. The course will balance theoretical approaches and practical tasks. Two broad AI areas will be covered, namely supervised and unsupervised methods. Among those, standard methods for regression, classification and clustering will be covered, e.g. support vector machines, nearest neighbor, decision tree, K-means, agglomerative and hierarchical clustering. An introduction to the usage of artificial neural networks and backpropagation algorithm will be provided.
Forkunnskapskrav
None
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- rusfeltets kontekst: Sosialpolitisk og faglig utvikling, sentrale lover og organisering av feltet
- ulike faglige perspektiver og tilnærminger til rus- og avhengighetsproblematikk i Norge og kunne gjøre noen sammenligninger av faglige perspektiver og tilnærminger i minst et annet land.
- forholdet mellom rus og psykisk helse, integrerte tilnærminger og behandlingstiltak
- rus og kjønn
- konsekvenser for barn som lever med rus/avhengighet i familien
Ferdigheter
Studenten kan
- samtale med brukere med rusproblematikk for å kartlegge, forbygge og gjennomføre endringsprosesser i samhandling med brukere i ulike deler av sosial- og helsektoren
- vise respekt for den andres selvstendighet og autonomi
- samarbeide og ta initiativ til tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer i feltet
- beskrive hvordan det må tilrettelegges for tiltak på ulike nivåer og koordinere tjenester til brukergruppen
- reflektere over myter og realiteter i rus/avhengighetsfeltet
Innhold
- Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
- Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
- Kvinner og rus.
- Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
- Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
- Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.
Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet går over ni halve dager fordelt på tre samlinger. Undervisningen veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, arbeid med egne erfaringer og trening/rollespill.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
1. Obligatorisk deltakelse i samlinger
Det kreves 80 % tilstedeværelse i samlingene. Ved fravær inntil 25 % gis et alternativt arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
2. Ett skriftlig arbeidskrav
Ett skriftlig selvstendig refleksjonsnotat med valgfritt tema. Temaet kan være praksisrelatert og/eller knyttet til emnets teori. Omfanget på arbeidskravet er på ca. 2 sider. Studenten vil få individuell tilbakemelding på refleksjonsnotatet. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen fastlagt frist. Studentene leser også hverandres refleksjonsnotat og gir tilbakemeldinger til hverandre.
Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
3 compulsory assignments done in groups of 2-4 students must be approved in order to be admitted to the final exam.
Hjelpemidler ved eksamen
Exam autumn 2020 due to Covid-19:
- 30% of the grade based on the academic report (in groups of 2-4 students, 5-10 pages written report with link to code e.g. on github).
- 70% of the grade based on individual digital home exam examination (3 hours).
Both exams must be passed in order to pass the course.
The exam result can be appealed.
[Exam earlier:]
- 30% of the grade based on the academic report (in groups of 2-4 students, 5-10 pages written report with link to code e.g. on github).
- 70% of the grade based on individual written examination (3 hours).
Both exams must be passed in order to pass the course.
The exam result can be appealed.
Vurderingsuttrykk
Aids autumn 2020:
All aids allowed, except communication with others.
[Aids earlier:]
No support materials are allowed for the written exam.
Sensorordning
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Opptakskrav
Basic programming skills (C, Python, Java, or similar programming language)
Discrete mathematics course at undergraduate level
Emneansvarlig
Two examiners. External examiner is used periodically.