EPN

SOSV3111 Empatisk og oppmerksom kommunikasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Empathic and Mindful Communication
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å bidra til forståelse og erkjennelse om forholdet mellom konfliktskapende vs kontaktskapende kommunikasjon. Emnet skal bevisstgjøre studenten i forhold til egen kommunikasjon og gi studenten ferdigheter slik at han/hun kan anvende ikkevoldskommunikasjons modellen i praksis, og arbeide med oppmerksomt nærvær.

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.

Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • ikkevoldskommunikasjonsmodellen (IVK)

  • oppmerksomt nærvær

  • ikkevoldsfilosofi

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ikkevoldskommunikasjonsmodellen i praksis

  • reflektere kritisk over kommunikasjon som fenomen, med fokus på fredsskapende, versus konfliktskapende forhold ved kommunikasjonen

  • arbeide med eget oppmerksomt nærvær

  • anvende ikkevoldskommunikasjon i praksis, både som empati med seg selv og empati med andre

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • vise forståelse for grunnleggende anerkjennelse i kommunikasjon

  • gjenkjenne ikkevoldskommunikasjon i forhold til annen kommunikasjon og se modellens muligheter og begrensninger

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over 10 uker med 6 undervisningsdager. Gruppetrening foregår mellom samlingene. Det forventes aktiv deltakelse fra hver enkelt for å bidra til egen og andres læring. Studenten må være innstilt på å arbeide med egne lærings- og utviklingsprosesser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • valg av 200 sider selvvalgt pensum

  • refleksjonsnotat om egen erfaring med bruk av IVK knyttet til teori. Notatet skal ha et omfang på 2-3 sider.

  • gi tilbakemelding på andre studenters refleksjonsnotat

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. 

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig fordypningsoppgave. Gjennom emnet arbeider studenten med en oppgave med personlig refleksjon og teoretisk fordypning i enten et tema som er relevant i forhold til ikkevoldskommunikasjon og oppmerksomt nærvær, eller arbeid med sentrale begreper innenfor ikkevoldskommunikasjon og mindfulness. Oppgaven skal være på 8-10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er bestått/ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Emneansvarlig

Jannicke Heyerdahl-Larsen