Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3101 Social Work Pratice in School Settings Course description
- Course name in Norwegian
- Sosialt arbeid i skolen - laget rundt eleven
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and WelfareBachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Aktiv innsats rundt elever med skolen som samarbeidsarena vil kunne forebygge elevers uteblivelse og frafall fra skolen, og blir en ny arbeidsarena for sosialarbeidere. Forskning viser at antallet elever med ulike sosioemosjonelle vansker øker i norsk skole, og at skolen viderefører eller forsterker allerede eksisterende sosiale forskjeller. Antallet sosialarbeidere i skolen har økt, men stillingen er fortsatt ikke lovpålagt. Emnet omhandler hvordan vi med flere yrkesgruppers kompetanse samlet i skolen kan oppnå en mer inkluderende skole med plass og ivaretakelse av mangfoldet i elevmassen. Hvordan den sosialfaglige kompetansen kan implementeres på en pedagogisk arena, er nyttig kunnskap for våre studenter og for sosialarbeidere og pedagoger ansatte i skolen.
Emneansvarlige er: Ulrika Gustavsson (sosionom) og Nina Tømmerbakken (pedagog).
Required preliminary courses
Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått. Studenten tildeles plass etter søknad.
Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.
Learning outcomes
Emnet gir inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske grunnlagsproblemer og de ulike fasene i forskningsprosessen. Studentene skal også tilegne seg den kunnskap og de ferdigheter som kreves for å planlegge og gjennomføre en masteroppgave i offentlig administrasjon og styring. Studentene skal også kunne forholde seg til internasjonal forskning.
Content
Two internal examiners. External examiners are used regularly.
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter grunnleggende kunnskaper om forskningsmetode og vitenskapsteori tilsvarende emnet BAL2200 Forskningsmetoder og vitenskapsteori.
Course requirements
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is familiar with:
- the designer’s role in society and how design knowledge can contribute to different types of problem solving
- the different phases of a design project
- project planning as a basis for realising a design assignment
- problem formulation as a management tool
- different methods of increasing creativity
- basic methods of team work and good group dynamics
Skills
The student:
- is aware of his/her own and other people’s influence in group work
- knows basic terminology relating to design/the role of designers
- knows different methods of creative processes
- knows different techniques for making 2D and 3D sketches
Competence
The student:
- is familiar with relevant ethical issues such as privacy and copyright relating to the discipline and the profession and is aware of professional attitudes in the design field
- is capable of exchanging points of view and experience with others in the field and in this way contribute to developing good practice
- is capable of reflecting on his/her own development in the learning process and adjusting it
- is capable of working in a team on a joint topic towards a common goal
Assessment
Det er to arbeidskrav i emnet. Det første arbeidskravet er et individuelt notat i vitenskapsteori med selvvalgt problemstilling ut fra pensum. Notatet skal være på 6-8 sider og vurderes til godkjent-ikke godkjent. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Det andre arbeidskravet innebærer at studentene skal levere et notat på 8-10 sider. Dette skal omfatte både kvantitative, kvalitative og vitenskapsteoretiske problemstillinger. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene trening i å reflektere rundt vitenskapsteoriens betydning for forskning, og praktisk anvendelse av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder. Notatet kan skrives individuelt eller i grupper på to, etter avtale med faglærer. Notatet godkjennes av faglærer. Hvis notatet ikke godkjennes, må det forbedres innen en gitt frist, gitt av faglærer. Notatet må være godkjent før man kan avlegge eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Grading scale
Bruk av kalkulator er tillatt (se eget reglement). Ellers er ingen hjelpemidler tillatt.
Examiners
Gradert skala A - F.
Course contact person
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene