EPN-V2

SOSV3101 Sosialt arbeid i skolen - laget rundt eleven Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Work Pratice in School Settings
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig fordypningsoppgave. Oppgavens tema og problemstilling tar utgangspunkt i et kasus med barn og foreldre, og skal knyttes sammen med teori fra pensum. Besvarelsen skal være på 8 - 10 sider.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke bestått eksamen har rett til ny/utsatt eksamen som har lik utforming som ordinær. Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av fordypningsoppgaven til sensur én gang.

  • Forkunnskapskrav

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Læringsutbytte

    Gradert skala A-F.

  • Innhold

    Samarbeid- og relasjonskompetanse er viktig for en sosialarbeider som ønsker å jobbe i skolen. I undervisningen skal studentene lære om og reflektere rundt hvorfor disse kunnskapene er viktige, og de vil bli kjent med hvordan dialektisk relasjonsteori og mentalisering kan brukes som verktøy i det praktiske arbeidet på skolen.

    Studentene skal også reflektere rundt begrepet profesjon, og om hvordan to yrkesgrupper kan samarbeide i skolen. I tillegg blir det undervist om samarbeid på flere nivåer; individuelle samtaler med enkeltelever, med det pedagogiske personalet og ledelsen ved skolen, med foresatte og tverrfaglig samarbeid med blant annet barnevern, PPT og BUP. Viktige diskusjonstemaer blir også elevsyn, og hvilke tanker om adferdsproblemer som råder i skolen.

    Det vil også bli undervist om klassedannelse/gruppeprosesser og klasseromsarbeid. I tillegg vil emnet inneholde noe historikk om sosialarbeidere ansatt i skolen. Aktuelle lover, stortingsmeldinger og NOU:er vil bli gjennomgått, samt analyse av læreplaner med utgangspunkt i Bernsteins pedagogiske identiteter.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Signe Vagle

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen i emnet er en individuell skriftlig hjemmeeksamen på 48 timer over et nærmere angitt tema/ problemstilling. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.

    Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen, som har lik utforming som ordinær. Det vil bli gitt en ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse.

  • Emneansvarlig

    Ulrika Gustavsson og Nina Tømmerbakken.