EPN

SOSV3001 Arbeidslivskunnskap og inkludering Emneplan

Engelsk emnenavn
Working Life Knowledge and Inclusion
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å styrke sosialarbeideres kunnskap om betydningen av arbeid som både virkemiddel og mål i inkluderingsarbeid, og styrke deres kompetanse på inkluderingsarbeid, Supported Employment (SE) tilnærming samt kvalifiseringsarbeid, herunder samarbeid både med brukere og arbeidsgivere. Bakgrunnen er sentrale føringer om styrking av arbeidslinjen, og med det, forventningene om økt arbeidslivskunnskap i velferdssektoren.

Gjennom emnet skal studentene oppnå økt kompetanse om arbeidslivets krav og forventninger, individet i relasjon i og til arbeidslivet, og individets ressurser og utviklingsmuligheter med vekt på inkludering og kvalifisering. Emnet bygger videre på kunnskap og erfaringer studentene har tilegnet seg gjennom tidligere sosialfaglig utdanning og/eller praksis. Emnet tar utgangspunkt i norsk arbeidsliv, men også hvordan globalisering og innvandring påvirker det norske arbeidsmarkedet. Innholdet er lagt opp slik at studentene skal tilegne seg kompetanse om flerkulturelle perspektiver på integrering, kvalifisering, diskriminering på arbeidsmarkedet og train-place tilnærming.

Ved å fokusere på integrering og kvalifisering til arbeidslivet på bakgrunn av kjønn, integrerer emnet kjønns- og likestillingsperspektiver.

Emnet gir innsikt og rom for refleksjoner over etiske problemstillinger knyttet opp til arbeid og arbeidslinjen. Det har fokus på sosiale og kulturelle forskjeller hos ulike grupper, arbeids- og aktiviseringsplikten i arbeidslivspolitikken, samt rettigheter og plikter i arbeidslivet.

Forkunnskapskrav

Alle eksamener i 1. og 2. studieår må være bestått.  Studenten tildeles plass etter søknad.

Ved vedtak om tilrettelagt studieløp kan forkunnskapskravet fravikes.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • inkluderingsarbeid av ulike grupper på arbeidsmarkedet
  • arbeidsmarkedet
  • virksomheters samfunnsmessige og sosiale ansvar
  • ulike tiltaksformer og arbeidsmarkedstiltak
  • Supported Employment tilnærming
  • lovverket som styrer arbeidsmarkedet
  • som kan stimulere til kritisk refleksjon om arbeidslinjen og arbeidslivspolitikken

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende arbeidslivskunnskap som grunnlag for profesjonelt og løsningsorientert arbeid innen velferdssektoren
  • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak til arbeidslivet
  • reflektere over hvordan arbeidslinjen påvirker fortolkning og samhandling i sosialfaglig arbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan arbeidslivet og arbeidsorganisasjoner fungerer
  • har forståelse for arbeidsgiveres rolle i  arbeidsinkluderingen
  • kjenner ulike verktøy og framgangsmåter som benyttes til arbeidsevnevurdering og inkluderings- og kvalifiseringsarbeid
  • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten

Innhold

Hovedtema i emnet er

  • arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
  • SE tilnærming (5 trinns modell)
  • inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
  • arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
  • arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet går over 6 undervisningsdager à fire timer. Mellom samlingene skal studentene nyttiggjøre seg pensum og gjennomføre et skriftlig individuelt arbeidskrav. Arbeidskravet blir nærmere beskrevet under avsnittet Arbeidskrav.Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer (for eks. omvendt undervisning). Kollokvier er frivillig og anbefales.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

1. Obligatorisk deltakelse i samlinger

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene. Ved fravær inntil 25 %, gis et arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Krav om tilstedeværelse er begrunnet i emnets tematikk og vektleggingen av å reflektere sammen. Arbeidsformen er prosessuell og skal gi studenten en mulighet til å tilegne seg en kompetanse som er knyttet til emnets formål om økt kunnskap og refleksjon om arbeidslivskunnskap og- inkludering. Dette er kunnskap som ikke kan tilegnes utelukkende ved selvstudium av pensumlitteratur.

2. Ett skriftlig arbeidskrav

Ett skriftlig refleksjonsnotat på 4 sider hvor studenten skal velge tema. Tema kan være praksisrelatert, og/eller knyttet til emnets teori. Emneansvarlig leser og vurderer arbeidskravet godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang, innen angitt frist. 

Obligatorisk aktivitet og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 8-10 sider. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. 

Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Emneansvarlig

Michalea Nilsen