Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3001 Arbeidslivskunnskap og inkludering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Working Life Knowledge and Inclusion
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen består av to komponenter:
- Semesteroppgave i grupper* på 2-4 studenter, om et selvvalgt spesialpedagogisk tema. Omfang: 4000 ord +/- 10 %, litteraturliste kommer i tillegg.
- Muntlig framlegg av semesteroppgaven for medstudenter og/eller sensorer, omfang 10-15 minutter per gruppe
Det gis én samlet karakter på de to komponentene, alle i gruppen får samme karakter
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i SP16100 som individuell eksamen, da med 3000 ord +/- 10%. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Til første ny og utsatt eksamen kan det leveres en forbedret/endret versjon av semesteroppgaven. Ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave.
- Ved stryk på eksamen må begge komponenter tas på nytt
- Studentene har selv ansvar for å melde seg opp til ny og utsatt eksamen på Studentweb
Forkunnskapskrav
Alle hjelpemidler tillatt
Læringsutbytte
Midt- og sluttvurdering gjennomføres av praksisveileder og kontaktlærer ved OsloMet. Endelig vedtak om bestått/ ikke bestått praksis fattes av universitetet
Innhold
Hovedtema i emnet er
- arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid
- SE tilnærming (5 trinns modell)
- inkluderings-, avklarings- og oppfølgingsarbeid av marginaliserte grupper i forhold til arbeid og arbeidsrettet aktivitet
- arbeid opp mot arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere
- arbeidsrett og rettigheter/plikter i arbeidslivet
Arbeids- og undervisningsformer
Work and teaching methods used are lectures and laboratory work combined with student work carried out individually and in groups. Student work includes group assignments with case studies that are presented and discussed at seminars. The students carry out manual analysis, and analysis and maintenance work on automated analytical devices. Students will write individual logs during laboratory work in order to focus on their own work processes and write assignments that support their learning process.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig 48-timers hjemmeeksamen over et nærmere angitt tema. Samme eksamensoppgave blir gitt til alle studentene. Besvarelsen skal være på 8-10 sider.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Det vil bli gitt ny eksamensoppgave. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av høstsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
Calculator
Vurderingsuttrykk
Innhold
Rammefaktorer i spesialpedagogisk arbeid
- lover, regelverk og læreplaner
- organisasjonsforståelse
- rammefaktorer på lokalt nivå
- etikk i spesialpedagogisk arbeid
Lærevansker
- generelle lærevansker
- spesifikke lærevansker
- sammensatte lærevansker
- samspillsvansker/psykososiale vansker
- syns- og hørselsvansker
- fysiske vansker
Kartleggingsmetoder
- kartleggingsmetoder
- analyse og tolkning
- rapportskriving
Individuelle opplæringsplaner
- hensikt og nytte
- ansvarsforhold
- mål og innhold
- evaluering og justering
Sensorordning
One external and one internal examiner will assess at least 20% of the exam papers. Two internal examiners will assess the remaining papers. The external examiner's assessment shall benefit all the students.
Emneansvarlig
Michalea Nilsen