EPN-V2

SOS3910 Bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor Thesis
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Bacheloroppgaven er et selvstendig faglig arbeid basert på et selvvalgt sosialfaglig tema knyttet til kjerneområder i studiet. Studenten skal kunne innhente, bearbeide og analysere kunnskap med tanke på å besvare en sosialfaglig relevant problemstilling, samt presentere dette skriftlig i en oppgave som tilfredsstiller krav til vitenskapelig argumentasjon og fremstilling på bachelornivå. Bacheloroppgaven skal vise ferdigheter i akademisk oppgaveskriving, anvendelse av relevant teori på det valgte tema, kildekritikk, selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. 

Forkunnskapskrav

Studenten må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid, og ha fullført og fått godkjent praksisstudium 3. studieår.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene:

  • har bred kunnskap om utforming av akademiske oppgaver.
  • har bred kunnskap om samfunnsvitenskapelig metoder og forskningsetikk.
  • har kunnskap om juridiske krav til anvendelse av personopplysninger.
  • kjenner til relevant forskning som belyser selvvalgt tema.
  • har kunnskap om sosialt arbeids vitenskapsteoretiske posisjoner og kunnskapsutvikling.

Ferdigheter

Studentene:

  • kan formulere og begrunne en sosialfaglig problemstilling.
  • kan plassere en sosialfaglig problemstilling i samfunnsmessig og velferdspolitisk kontekst.
  • kan planlegge og gjennomføre litteratursøk på en systematisk måte, dokumentere prosessen og utøve kildekritikk.
  • behersker utforming av en større akademisk oppgave på bachelornivå.

Generell kompetanse

Studentene:

  • kan anvende sosialt arbeids teori i større skriftlige arbeider.
  • behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå.
  • kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot profesjonsetikk og teoretiske perspektiver.
  • kan kritisk vurdere kunnskap for å belyse og drøfte ulike teoretiske perspektiver som er aktuelle for en problemstilling.

Innhold

Studenten arbeider gjennom vårsemesteret med en skriftlig oppgave på selvvalgt sosialfaglig tema med relevans for utøvelse av sosialt arbeid

Arbeids- og undervisningsformer

I løpet av skriveprosessen vil det være plenumsundervisning, seminarer, søkeverksted og individuell veiledning. Studentene tildeles veileder. Innlevering av skjema med valg av tema for oppgaven er en forutsetning for å få tildelt veileder. Veileder leder 2 seminarer for en gruppe studenter og gir 3 individuelle veiledninger a 45 minutter. Tilbakemelding på arbeidskravene vil bli gitt på seminarene. Med mindre annet er avtalt mellom student og veileder, skal studenten levere inn skriftlig materiale senest to dager før veiledningstimene. Veiledning utover 3 timer vil kun bli gitt etter søknad basert på særskilte behov. 

Den innleverte oppgaven skal være i samsvar med det materialet studenten har presentert på seminarer og i veiledningstimene, og de drøftingene som har funnet sted i disse timene. Studenten har selv ansvar for kvaliteten på oppgaven som leveres. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • I første oppgaveseminar skal studenten formulere en foreløpig problemstilling og redegjøre for et første litteratursøk og mulige relevante kilder som kan belyse problemstillingen på første oppgaveseminar. 

  • I andre oppgaveseminar skal studenten presentere arbeidet sitt med vekt på perspektiv- og teorivalg. 

  • Studenten må delta på 3 individuelle veiledninger. 

Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.  

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.

Studentene skal i løpet av første uke etter innlevering av bacheloroppgaven gjennomføre muntlig fremføring av bacheloroppgaven for en gruppe medstudenter. Dersom studenten ikke gjennomfører muntlig fremføring vil studenten miste retten til å få sin bacheloroppgave vurdert.

Vurdering og eksamen

Bacheloroppgaven skrives individuelt eller to og to sammen. Oppgaven skal være på 25 sider +- 10% ved individuell innlevering, og 35 sider +- 10 % når to skriver sammen. Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA for oppgaveskriving skal følges. 

Kandidater som ikke består eksamen, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning. 

Kandidater som ikke består bacheloroppgaven to ganger, kan beholde sitt hovedtema for en tredje innlevering, men må formulere en ny problemstilling, slik at det blir en ny oppgave. Det innebærer en ny veiledningsprosess med 3 individuelle veiledninger. I særskilte tilfeller kan en kandidat søke om å kun gjennomføre én veiledning

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene. En students veileder kan ikke være sensor. 

Emneansvarlig

Pernille Skotte og Sidsel Natland