EPN

SOS3120 Sosiale problemer, sosialpolitikk og sosialt arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Social problems, social policy and social work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet står spørsmålet om hvilken plass forskningsbasert kunnskap har i begrunnelsen for sosialpolitisk reform og intervensjoner, sentralt. Det legges videre vekt på å undersøke hvilke konsekvenser ulike politikkendringer, reformer og intervensjoner har for brukere og sosialt arbeids praksis. Dette innebærer spørsmål om politikkendringers utilsiktede og tilsiktede virkninger for brukernes velferd og sosialarbeidernes profesjonelle handlingsrom. I arbeid med aktuelle forhåndsbestemte temaer som for eksempel fattigdom, rus, psykiatri, bolig eller migrasjon, vil studentene anvende kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder i analyser av sosialpolitiske innsatsområder og intervensjoner. Emnet gir anledning til fordypning i tema som er berørt i SOS1130 Sosialt arbeid i velferdssamfunnet, SOS2130 Arbeid, helse og bolig og SOS2160 Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid.   

I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Samarbeid om barn og unge" INTER 1300 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1300.https://uni.oslomet.no/interact/

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap  

Studentene:  

  • har bred kunnskap om sosialpolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis.  

  • har bred kunnskap om hvordan sosiale problemer defineres, konstrueres og utvikler seg i en samfunnsmessig sammenheng.  

  • har bred kunnskap om marginaliserte gruppers forhold til arbeidsliv, utdanning, oppvekst og levekår.  

  • har bred kunnskap om marginaliseringsprosesser, diskriminering og rasisme.  

  • har kunnskap om migrasjon i et globalt perspektiv og hvordan migrasjon påvirker menneskers livsbetingelser.  

  • har kunnskap om hvordan nyliberalismen og globalisering påvirker økt individualisering av sosiale problemer og problemløsning.  

  • har kunnskap om samfunnsarbeid som metode i sosialt arbeid.  

 

Ferdigheter  

Studentene:  

  • kan identifisere, innhente og vurdere informasjon og kunnskap som belyser sosialpoliske prosesser og virkninger.  

  • kan identifisere og analysere hvilke forståelser av sosiale problemer som ligger til grunn for sosialpolitiske intervensjoner.  

  • kan kritisk reflektere over konkrete sosiale problemer og intervensjoner med bakgrunn i samfunnsvitenskapelige teorier, metoder og evalueringer.  

 

Generell kompetanse  

Studentene: 

  • har innsikt i maktstrukturer og maktutøvelse i samfunnet.  

  • har innsikt i hvordan velferdsstatens normer, holdninger, verdier og teoretiske forankring påvirker oppfatningen og forståelsen av marginaliserte grupper.  

  • har kritisk forståelse for hvordan sosialpolitikkens normer virker som premissleverandør for metoder og modeller som anvendes i sosialt arbeid og hvilken betydning det kan ha for enkelt individer.  

  • har innsikt i forhold som bidrar til sosial ulikhet. 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet bygger på studentenes egen kunnskapsinnhenting gjennom dokumentanalyse, kvalitative intervjuer eller gjennom å ta i bruk andre relevante metoder. Studentene mottar undervisning i sentrale temaer i sosialpolitikk og sosialt arbeid, og deltar i seminarer knyttet til de forhåndsbestemte temaene i emnet.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig individuell oppgave på 1400 ord +- 10% leveres innen nærmere angitt frist. Studentene velger tema innenfor et sosialt problemområde hvor de kritisk skal vurdere og analysere hvordan en marginalisert gruppe blir konstruert i sentrale dokumenter (offentlige dokumenter, i media m.m.). Studentene skal lese en annen students oppgave og gi skriftlig tilbakemelding. Det vil bli gitt muntlig og skriftlig veiledning på hvordan tilbakemeldingen skal gis.  

Lærer skal vurdere oppgaven vedlagt skriftlig tilbakemelding fra medstudent godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjent oppgave kan omarbeides og leveres en gang. Ikke godkjent oppgave, eller manglende skriftlig vurdering av medstudents oppgave medfører tap av eksamensrett.  

Vurdering og eksamen

Gjennom emnet arbeider studentene selvstendig med en individuell fordypningsoppgave som bygger på arbeidskravet i emnet. Emnet avsluttes med innlevering av fordypningsoppgaven. Fordypningsoppgaven skal være på 3500 ord +- 10 %. I fordypningsoppgaven skal studentene se på et konkret selvvalgt sosialt problem, hvor de kritisk skal vurdere og analysere hvordan de sosiale problemet blir definert og forstått, og hvordan sosialpolitikken er innrettet for å adressere problemet.  

Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor.

Emneansvarlig

Marianne Rugkåsa og Ivar Lødmel