Programplaner og emneplaner - Student
SOS3100 Sosialt arbeid i et sosialpolitisk og organisatorisk perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work, social policy and organisation
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar utgangspunkt i en analyse av sosialt arbeids status i dag og hvilke samfunnsdiskurser som innvirker på det praktiske arbeidet. Dynamikken i forholdet mellom samfunnsutvikling og kunnskapsutvikling blir diskutert. Studentene gis grunnlag til å forstå sosialt arbeid i en internasjonal kontekst, hvor prinsipper om menneskelige rettigheter og global utvikling er sentrale føringer. Emnet gir en innføring i teorier om samfunnsplanlegging, organisasjons- og ledelsesteorier samt fag- og organisasjonsutvikling innenfor sosialfagene. Stats- og kommunalkunnskap bygger på politisk filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag. Begreper som rettferdighet, paternalisme og liberalitet, blir drøftet. Pensum og undervisning er forskningsbasert.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper og tradisjoner innenfor sosial administrasjon og planlegging og samfunnsplanlegging samt teorier om organisering og ledelse
- kunnskap om sentrale begreper innen New Public Management, New Public Governance og teorier om bakke, - skjerm, - og system byråkraten og bakkeorganisasjoner
- kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og hvordan de kan fremme eller hemme samarbeid mellom ulike faggrupper
- innsikt i noen sentrale filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
- kjennskap til forskning innenfor emnet
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere sosialt arbeids status i dag ut fra ulike samfunnsdiskurser
- diskutere sosialt arbeids oppgaver og utfordringer i et internasjonalt samfunnsperspektiv
- diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid og forholdet mellom organisasjon, profesjon og bruker
- diskutere noen sentrale spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
Generell kompetanse
Studenten:
- har forståelse for det dynamiske forholdet mellom kunnskapsutvikling og samfunnsutvikling
- har bevissthet om betydningen av tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom ulike sektorer
- kan vurdere og reflektere over sosialt arbeid i en global/internasjonal sammenheng og har kjennskap til relevante internasjonale organisasjoner
- kan reflektere over sin fremtidige yrkesrolle og etiske utfordringer i yrkesutøvelsen
Innhold
- Sosialt arbeid i dag - nasjonalt og internasjonalt
- Forskning og praksis
- Kunnskap og samfunn
- Teorier i samfunnsplanlegging
- Teorier i ledelse og organisering
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Nye styringsformer
- Politisk filosofi
- Etiske utfordringer i yrkesutøvelsen
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Emneansvarlig
Blanka Storen-Vaczy