EPN-V2

SOS3100 Sosialt arbeid i et sosialpolitisk og organisatorisk perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work, social policy and organisation
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

På hjemmeeksamen er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Ingen hjelpemidler er tillatt under eksamen under tilsyn.

Forkunnskapskrav

Gradert skala A-F.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper og tradisjoner innenfor sosial administrasjon og planlegging og samfunnsplanlegging samt teorier om organisering og ledelse
  • kunnskap om sentrale begreper innen New Public Management, New Public Governance og teorier om bakke, - skjerm, - og system byråkraten og bakkeorganisasjoner
  • kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og hvordan de kan fremme eller hemme samarbeid mellom ulike faggrupper
  • innsikt i noen sentrale filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
  • kjennskap til forskning innenfor emnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere sosialt arbeids status i dag ut fra ulike samfunnsdiskurser
  • diskutere sosialt arbeids oppgaver og utfordringer i et internasjonalt samfunnsperspektiv
  • diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid og forholdet mellom organisasjon, profesjon og bruker
  • diskutere noen sentrale spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for det dynamiske forholdet mellom kunnskapsutvikling og samfunnsutvikling
  • har bevissthet om betydningen av tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom ulike sektorer
  • kan vurdere og reflektere over sosialt arbeid i en global/internasjonal sammenheng og har kjennskap til relevante internasjonale organisasjoner
  • kan reflektere over sin fremtidige yrkesrolle og etiske utfordringer i yrkesutøvelsen

Innhold

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

For å kunne gå ut i praksis, delemne 3 Praksisstudium, må studentene ha fullført delemne 2, Sosialt gruppearbeid.

Arbeids- og undervisningsformer

Gunilla Johansson

Bennedichte Olsen

Kjetil van der Wel

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet består av fagene helse- og sosialpolitikk (6 studiepoeng), stats- og kommunalkunnskap (3 studiepoeng), sosiologi (3 studiepoeng) samt vitenskapsteori og metode (3 studiepoeng). Pensum og undervisning er forskningsbasert.

Vurdering og eksamen

Minstekrav til vurderingen Bestått er at kandidatene viser et tilstrekkelig godt kunnskapsnivå med tilfredsstillende håndtering og oversikt over faglige teorier og metoder. Kandidatene viser en tilfredsstillende evne til selvstendig drøfting, tolkning og refleksjon. Framstillingen av stoff er tilstrekkelig strukturert og språket er tilfredsstillende.

Det benyttes to interne sensorer på hver besvarelse. Gruppeveileder sensurerer ikke egen gruppes innlevering. Ekstern sensor benyttes til å kvalitetssikre emnet og sensorveiledningen når det gjøres pedagogiske endringer i emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Pernille Skotte og Ariana Fernandes.

Vurderingsuttrykk

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Sensorordning

Etter gjennomført INTER1200 har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og ulike tilnærminger til samtaler og observasjoner med barn og unge og deres familier
  • har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn, unge og familiene deres
  • har kunnskap om kommunikasjon med barn, unge og familiene deres

Ferdigheter

Studenten

  • kan utforske barns, unges og familiers hverdagsliv og deres meningsdanning
  • kan utforske barns, unges og/eller familiens behov for tverr-/profesjonell støtte i samarbeid med dem det gjelder

Generell kompetanse

Studenten

  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres

Etter gjennomført SOS 2000 Strukturell makt og avmakt har studenten følgende læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten skal ha tilegnet seg kunnskap om makt innenfor følgende temaer:

  • Medborgerskap i endring.
  • Verdivalg i velferdsstaten.
  • Brukermedvirkning i sosialpolitikken og i sosialt arbeid.
  • Kjønn og etnisitet.
  • Sosialpolitikk i komparativt og globalt perspektiv.
  • Menneskerettigheter og rettsikkerhet.
  • Vitenskapsperspektiver.
  • Språk og diskurs.

Ferdigheter

I de ulike fagene sosialpolitikk, stats- og kommunalkunnskap, sosiologi og juss legges det vekt på at studentene gjennom forelesninger og studier av pensum skal utvikle ferdigheter slik at studentene kan

  • analysere fenomener relevante for sosialt arbeid ved hjelp av ulike maktperspektiver
  • oppdage og identifisere ulike maktrelasjoner i samfunnet
  • reflektere over maktaspekter i sosiale institusjoner og hjelpesystemer
  • forstå betydningen av fleksibilitet og vidsyn i håndtering av problemfylte saker

Emneansvarlig

Emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis består av tre delemner:

  1. Sosialt arbeid og helse.
  2. Sosialt gruppearbeid.
  3. Praksisstudium.