EPN-V2

SOS3100 Sosialt arbeid i et sosialpolitisk og organisatorisk perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Social work, social policy and organisation
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar utgangspunkt i en analyse av sosialt arbeids status i dag og hvilke samfunnsdiskurser som innvirker på det praktiske arbeidet. Dynamikken i forholdet mellom samfunnsutvikling og kunnskapsutvikling blir diskutert. Studentene gis grunnlag til å forstå sosialt arbeid i en internasjonal kontekst, hvor prinsipper om menneskelige rettigheter og global utvikling er sentrale føringer. Emnet gir en innføring i teorier om samfunnsplanlegging, organisasjons- og ledelsesteorier samt fag- og organisasjonsutvikling innenfor sosialfagene. Stats- og kommunalkunnskap bygger på politisk filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag. Begreper som rettferdighet, paternalisme og liberalitet, blir drøftet. Pensum og undervisning er forskningsbasert.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Studenten må ha fullført og fått godkjent minimum halve praksisstudiet i 3. studieår.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om sentrale begreper og tradisjoner innenfor sosial administrasjon og planlegging og samfunnsplanlegging samt teorier om organisering og ledelse
  • kunnskap om sentrale begreper innen New Public Management, New Public Governance og teorier om bakke, - skjerm, - og system byråkraten og bakkeorganisasjoner
  • kunnskap om teoretiske perspektiver på tverrfaglig samarbeid og hvordan de kan fremme eller hemme samarbeid mellom ulike faggrupper
  • innsikt i noen sentrale filosofiske spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag
  • kjennskap til forskning innenfor emnet

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere sosialt arbeids status i dag ut fra ulike samfunnsdiskurser
  • diskutere sosialt arbeids oppgaver og utfordringer i et internasjonalt samfunnsperspektiv
  • diskutere ledelse og organiseringens betydning for utøvelsen av sosialt arbeid og forholdet mellom organisasjon, profesjon og bruker
  • diskutere noen sentrale spørsmål om velferdsstatens normative grunnlag

Generell kompetanse

Studenten:

  • har forståelse for det dynamiske forholdet mellom kunnskapsutvikling og samfunnsutvikling
  • har bevissthet om betydningen av tverrfaglig samarbeid og samhandling mellom ulike sektorer
  • kan vurdere og reflektere over sosialt arbeid i en global/internasjonal sammenheng og har kjennskap til relevante internasjonale organisasjoner
  • kan reflektere over sin fremtidige yrkesrolle og etiske utfordringer i yrkesutøvelsen

Innhold

Studentenes læringsutbytte vil bli vurdert ved en skriftlig, individuell semesteroppgave på 6-8 sider (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg) om et oppgitt tema. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.

.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger og studentaktive læringsformer.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet vil gi kunnskap om forskning og utvikling, teori og metode på det arkivfaglige området, samt innsikt i forskningsdesign og forskningsetikk.

Undervisningsspråk er norsk.

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og metoder for datainnsamling og dataanalyse
  • har forståelse av vitenskapelig og profesjonell kunnskap
  • har innsikt i etiske retningslinjer for forskning
  • har kjennskap til relevante teorier og metoder i faget og til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere hvilke metoder som er egnet for forskjellige typer av forskning og utviklingsarbeid
  • kan utarbeide en arkivvitenskapelig problemstilling
  • kan gjennomføre en mindre datainnsamling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende vitenskapelige tilnærminger i oppgaveløsning

Sensorordning

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, studentpresentasjoner, selvstudium, gruppearbeid og gruppeveiledning. Undervisning skjer fysisk på campus.

Emneansvarlig

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • designe en datainnsamling knyttet til en gitt arkivvitenskapelig problemstilling. Resultatet skal presenteres muntlig, ca. 15 minutter, med hjelp av powerpoint (eller tilsvarende) for medstudenter og lærere i plenum. Arbeidskravet gjennomføres som en gruppeoppgave i grupper på 3-5 deltakere. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal reflektere over hvilke metoder som er egnet forskjellige typer av forskning og utviklingsarbeid og identifisere relevante metoder for datainnsamling og dataanalyse.

Arbeidskrav kommenteres skriftlig eller muntlig av faglærer og må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studentene skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.