EPN

SOS3000 Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Theory and Practical Training in Social Work
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis består av tre delemner:

  1. Sosialt arbeid og helse.
  2. Sosialt gruppearbeid.
  3. Praksisstudium.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

For å kunne gå ut i praksis, delemne 3 Praksisstudium, må studentene ha fullført delemne 2, Sosialt gruppearbeid.

Læringsutbytte

Delemne 1: Sosialt arbeid og helse

Kunnskap

Studenten 

  • har bred kunnskap om samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold og hvordan dette får betydning for levekår og livskvalitet for enkeltmennesket og grupper i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om ulike teoretiske/analytiske perspektiver når det gjelder sammenhenger mellom helse og sosiale forhold

​Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike teoretiske perspektiver til å analysere samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold i brukerens livssituasjon
  • kan anvende resultatet av analysen i en sosialfaglig vurdering av brukerens behov for endring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i helsebegrepets kompleksitet
  • har innsikt i helsens betydning i den helhetlige tilnærmingen i sosialt arbeid

Delemne 2 Sosialt gruppearbeid - SGA

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier i sosialt gruppearbeid
  • har kunnskap om ulike former for sosialt gruppearbeid
  • har bred kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode i utviklings- og endringsarbeid med ulike grupper
  • har kunnskap om gruppeprosess og gruppens utvikling fra oppstart til avslutning
  • har kunnskap om gruppeleders ulike funksjoner i løpet av gruppens utvikling
  • har kunnskap om kreative øvelser som metode i sosialt gruppearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge gruppemøter og lede gruppen i dens utviklings- og endringsarbeid i samarbeid med co-gruppeledere
  • kan kommunisere på måter som styrker gruppeprosessen, gruppens ressurser og som bidrar til å nå gruppens mål
  • har kompetanse og ferdigheter i å gi og ta imot tilbakemeldinger
  • kan reflektere over hvordan egen og andres væremåte, holdninger og verdier påvirker samspillet i en gruppe
  • kan observere og bidra til endring i gruppelederfunksjoner og gruppeprosess
  • kan anvende kreative øvelser for å skape endringsprosesser på en metodisk måte

​Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i gruppearbeid som en metode i sosialt endringsarbeid

Delemne 3 Praksistudium

Kunnskap

Studenten

  • kan oppdatere sin egen profesjonelle kompetanse 
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
  • har grunnleggende kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
  • kjenner til relevante modeller og teorier for kommunikasjon
  • har innsikt i minoritets- og majoritetsperspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over etiske dilemmaer og maktutøvelse
  • kan trekke brukere aktivt med i planlegging og endringsarbeid
  • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i et mangfoldig samfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kan gjøre nyttiggjøre seg faglig veiledning i utviklingen av egen profesjonalitet
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig

Innhold

Delemne 1

Hovedtema i delemnet er den gjensidige påvirkningen mellom sosiale faktorer og helse, og hvordan helse inngår som et sentralt aspekt i helhetsperspektivet i sosialt arbeid. Ekskludering og utenforskap tematiseres i sammenheng med helse.

Delemne 2

Studentene får kunnskaper om og ferdigheter i sosialt gruppearbeid som arbeidsmetode, og tilegner seg forståelse for hvordan sosialt gruppearbeid kan brukes som ledd i endringsarbeid med ulike grupper. Den innledende forelesningen har fokus på teoretiske perspektiver på gruppearbeid. Deretter følger ferdighetstreningsemne der studentene alternerer i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør og der fokus er på ferdigheter i å planlegge og drive ulike former for grupper, bruk av aktiviteter, samledelse, feedback-prosesser og endringsarbeid i gruppen.

Delemne 3

Praksisstudiet varer i 12-13 uker. Det bygger videre på den teori og erfaring studentene har fra sosialt arbeid i de to foregående studieår. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis. Kritisk refleksjon blir brukt som metode for å bidra til at studentene videreutvikler en analyserende og reflekterende holdning til praksisstedets arbeidsområde og praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Delemne 1

Undervisningen er lagt opp som forelesninger. 

Delemne 2

Delemnet har en innledende forelesning. Deretter arbeider studentene i grupper (10-12 studenter og lærer) og trener i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør.

Delemne 3

Teoriundervisningen veksler mellom plenumsforelesninger, gruppearbeid og veiledning av lærer før, under og ved avslutningen av praksisstudiet.

Praksis

I praksisstudiet er studenten tilknyttet et arbeidssted der det utøves sosialfaglig arbeid. Studenten skal følge arbeidsstedets arbeidsrutiner og oppgaver og få ukentlige veiledninger av veileder med relevant sosialfaglig kompetanse - fortrinnsvis en sosionom. Studentens arbeidsoppgaver skal i størst mulig grad skal være de sosialfaglige oppgaver som veileder har på praksisstedet. Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver planlegges av veileder og student i fellesskap, og de skal framgå av læringskontrakten. For utfyllende informasjon vises det til reglement for praksis.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Delemne 1

I dette delemnet inngår ingen arbeidskrav.

Delemne 2

Delemnet Sosialt gruppearbeid er obligatorisk. Fravær over 20 % utløser skriftlig arbeidskrav og fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.

Delemne 3

Det er obligatorisk tilstedeværelse på seminarer før, under og ved avslutning av praksisperioden. Praksisseminarene vurderes samlet med hensyn til fravær. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % pålegges kompenserende arbeidskrav som må være godkjent for at studenten skal få godkjent praksisstudiet. I praksisstudiet er det obligatorisk tilstedeværelse på praksisplassen fire dager per uke i de ukene praksisstudiet varer. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Minimum halvparten av praksisperioden må være fullført og godkjent for at en student skal kunne framstille seg til tverrfaglig integrert skriftlig eksamen i emnet Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis .

I løpet av praksisstudiet leveres tre ordinære skriftlige arbeidskrav:

  • Læringskontrakt.
  • Praksisoppgave.
  • Praksisrapport.

I tillegg kommer innlevering av evaluering etter at praksisstudiet er fullført.

Studenter som har praksis i utlandet må skrive læringskontrakten og praksisrapporten på engelsk. Praksisoppgaven kan de velge om de vil skrive på norsk eller engelsk. Studenter som har praksis i utlandet får vanligvis ikke deltatt på praksisseminarene. Disse studentene får et alternativt arbeidskrav for å rapportere om erfaringer fra sin egen praksis, til medstudenter og lærere, ved enten å holde et ca. 20 minutter miniforedrag eller skrive et notat på 3-4 sider.

Vurdering og eksamen

Emnet med teori fra delemnene: Sosialt arbeid og helse, Sosialt gruppearbeid og Praksisstudium avsluttes med innlevering av en individuell, skriftlig integrert hjemmeeksamen - etter avslutning av praksisstudiet.

Besvarelsen skal være på 10 sider (+/- 10 %) og det gis en uke - syv døgn - til ferdigstillelse etter utlevering av oppgaveteksten. Ved ikke bestått hjemmeeksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av besvarelsen til ny sensur en gang til, ved ny eksamen. En ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Delemne praksisstudium; Godkjent-Ikke godkjent

Hjemmekesamen; gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Emneansvarlig

Delemne Praksisstudium i sosialt arbeid: Inger-Lise Fehn

Delemne Sosialt gruppearbeid: Siri Fjeldheim 

Delemne Sosialt arbeid og helse: Anne-Lise Stubberud