EPN-V2

SOS3000 Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Specialization in Theory and Practical Training in Social Work
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

I INTER1200 «Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres» inngår én felles seminardag, én samtaleoppgave og deltakelse i tverrprofesjonelt gruppearbeid.

Følgende arbeidskrav må være godkjent:

  • Deltakelse på én felles seminardag i begynnelsen av semesteret.
  • Individuelt gjennomført samtale med et barn eller en ungdom
  • Gruppearbeid tilknyttet INTER1200

For studenter som skal gjennomføre prosjekt i Norge kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på ca. 3-5 sider i enten stat- og kommunalkunnskap eller rettslære. Hvilket av fagene, blir trukket og gjort kjent ved utlevering av arbeidskravet. Ved manglende innlevering av arbeidskrav innenfor angitt frist, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Det kreves innlevering fra grupper i utenlandsprosjekt et skriftlig arbeidskrav på 6-8 sider. Arbeidskravet skal ved hjelp av pensumlitteratur kritisk diskutere studentenes erfaringer ved å gjennomføre prosjektarbeid i et annet land, samt reflektere over maktrelasjoner og ulike betingelser for utøvelse av sosialt arbeid.

For studenter som velger Child Welfare and Creative Methods in Social Work (BVUH2200) kreves innlevering av et skriftlig arbeidskrav på fire til fem sider. Arbeidskravet skal ved hjelp av pensumlitteratur kritisk diskutere samt reflektere over maktrelasjoner og ulike betingelser for utøvelse av sosialt arbeid i møte med utsatte barn og unge.

Ved manglende innlevering av arbeidskrav innenfor angitt frist, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 2. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

For å kunne gå ut i praksis, delemne 3 Praksisstudium, må studentene ha fullført delemne 2, Sosialt gruppearbeid.

Læringsutbytte

Delemne 1: Sosialt arbeid og helse

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold og hvordan dette får betydning for levekår og livskvalitet for enkeltmennesket og grupper i et mangfoldig samfunn
  • har kunnskap om ulike teoretiske/analytiske perspektiver når det gjelder sammenhenger mellom helse og sosiale forhold

​Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike teoretiske perspektiver til å analysere samspillet mellom helse og sosioøkonomiske forhold i brukerens livssituasjon
  • kan anvende resultatet av analysen i en sosialfaglig vurdering av brukerens behov for endring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i helsebegrepets kompleksitet
  • har innsikt i helsens betydning i den helhetlige tilnærmingen i sosialt arbeid

Delemne 2 Sosialt gruppearbeid - SGA

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om teorier i sosialt gruppearbeid
  • har kunnskap om ulike former for sosialt gruppearbeid
  • har bred kunnskap om sosialt gruppearbeid som metode i utviklings- og endringsarbeid med ulike grupper
  • har kunnskap om gruppeprosess og gruppens utvikling fra oppstart til avslutning
  • har kunnskap om gruppeleders ulike funksjoner i løpet av gruppens utvikling
  • har kunnskap om kreative øvelser som metode i sosialt gruppearbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge gruppemøter og lede gruppen i dens utviklings- og endringsarbeid i samarbeid med co-gruppeledere
  • kan kommunisere på måter som styrker gruppeprosessen, gruppens ressurser og som bidrar til å nå gruppens mål
  • har kompetanse og ferdigheter i å gi og ta imot tilbakemeldinger
  • kan reflektere over hvordan egen og andres væremåte, holdninger og verdier påvirker samspillet i en gruppe
  • kan observere og bidra til endring i gruppelederfunksjoner og gruppeprosess
  • kan anvende kreative øvelser for å skape endringsprosesser på en metodisk måte

​Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i gruppearbeid som en metode i sosialt endringsarbeid

Delemne 3 Praksistudium

Kunnskap

Studenten

  • kan oppdatere sin egen profesjonelle kompetanse
  • har kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid
  • har grunnleggende kunnskap om brukerperspektiv og brukermedvirkning
  • kjenner til relevante modeller og teorier for kommunikasjon
  • har innsikt i minoritets- og majoritetsperspektiver

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over etiske dilemmaer og maktutøvelse
  • kan trekke brukere aktivt med i planlegging og endringsarbeid
  • behersker relevante kommunikasjonsferdigheter i et mangfoldig samfunn

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har bevissthet om egen forforståelse av sosiale problemer og situasjoner
  • kan gjøre nyttiggjøre seg faglig veiledning i utviklingen av egen profesjonalitet
  • kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig

Innhold

Delemne 1

Hovedtema i delemnet er den gjensidige påvirkningen mellom sosiale faktorer og helse, og hvordan helse inngår som et sentralt aspekt i helhetsperspektivet i sosialt arbeid. Ekskludering og utenforskap tematiseres i sammenheng med helse.

Delemne 2

Studentene får kunnskaper om og ferdigheter i sosialt gruppearbeid som arbeidsmetode, og tilegner seg forståelse for hvordan sosialt gruppearbeid kan brukes som ledd i endringsarbeid med ulike grupper. Den innledende forelesningen har fokus på teoretiske perspektiver på gruppearbeid. Deretter følger ferdighetstreningsemne der studentene alternerer i rollene som gruppeleder, gruppedeltaker og observatør og der fokus er på ferdigheter i å planlegge og drive ulike former for grupper, bruk av aktiviteter, samledelse, feedback-prosesser og endringsarbeid i gruppen.

Delemne 3

Praksisstudiet varer i 12-13 uker. Det bygger videre på den teori og erfaring studentene har fra sosialt arbeid i de to foregående studieår. Studentene videreutvikler sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom forskning, teori og praktisk sosialt arbeid ved at teori blir knyttet til situasjonsbestemte temaer i praksis. Kritisk refleksjon blir brukt som metode for å bidra til at studentene videreutvikler en analyserende og reflekterende holdning til praksisstedets arbeidsområde og praksis.

Arbeids- og undervisningsformer

Ved individuell hjemmeoppgave er alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Følgende hjelpemidler er tillatt ved eksamen under tilsyn:

  • Norges lover, Lovsamling for helse- og sosialsektoren. Andre ukommenterte samlinger og særtrykk av lover og forskrifter.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F.

Vurdering og eksamen

Emnet med teori fra delemnene: Sosialt arbeid og helse, Sosialt gruppearbeid og Praksisstudium avsluttes med innlevering av en individuell, skriftlig integrert hjemmeeksamen - etter avslutning av praksisstudiet.

Besvarelsen skal være på 10 sider (+/- 10 %) og det gis en uke - syv døgn - til ferdigstillelse etter utlevering av oppgaveteksten. Ved ikke bestått hjemmeeksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av besvarelsen til ny sensur en gang til, ved ny eksamen. En ny og utsatt eksamen blir arrangert i påfølgende semester. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Simon Innvær.

Vurderingsuttrykk

Delemne praksisstudium; Godkjent-Ikke godkjent

Hjemmekesamen; gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes en ekstern og en intern sensor til sensurering av hver besvarelse.

Emneansvarlig

Delemne Praksisstudium i sosialt arbeid: Inger-Lise Fehn

Delemne Sosialt gruppearbeid: Siri Fjeldheim

Delemne Sosialt arbeid og helse: Anne-Lise Stubberud