EPN-V2

SOS2400 Relasjonell makt og avmakt Emneplan

Engelsk emnenavn
Power and Powerlessness - Interpersonal Dimensions
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet vil studentene tilegne seg innsikt i maktforhold på et relasjonelt plan. I praksis vil det skje gjennom formidling av teoretiske kunnskaper fra tre fagområder: Barnevern, Utviklings- og kultur-psykologi og Psykisk Helse Voksne. Det legges vekt på studentenes forståelse av makt i profesjonelle møter med mennesker som opplever avmakt. Videre bygger det på at studentene allerede har kjennskap til strukturell makt og avmakt (emnet på høst semester 2. studieår), som ikke kan ses uavhengig av dette.

  • Forkunnskapskrav

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

  • Læringsutbytte

    Delemne barnevern

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studentene:

    • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
    • har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
    • har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
    • har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
    • kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
    • har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
    • kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
    • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
    • forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
    • kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
    • reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
    • anvende faglig skjønn i barnevernssaker

    Delemne utviklings- og kulturpsykologi

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • Ulike psykologiske perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
    • Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
    • Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
    • Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske perspektiver

    Delemne psykisk helse - Voksne

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser. Dette ses også i sammenheng med del emnet "utviklings- og kulturpsykologi".

    Læringsutbytte

    Studenten har kunnskap om

    - hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse

    - hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse

    - psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering

    - grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    - anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer

    - anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse

    - snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress

    - reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    - forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse

    - samarbeide med andre faggrupper

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil foregå i form av forelesninger - videodemonstrasjoner, diskusjoner og mindre summegrupper knyttet til et kasus.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 96 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut 24 timer før eksamensdagen på Canvas. Hjemmebesvarelsen skal være på 10 sider.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Emne ansvarlig: Astrid Christensen.