EPN-V2

SOS2400 Power and Powerlessness - Interpersonal Dimensions Course description

Course name in Norwegian
Relasjonell makt og avmakt
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    I dette emnet vil studentene tilegne seg innsikt i maktforhold på et relasjonelt plan. I praksis vil det skje gjennom formidling av teoretiske kunnskaper fra tre fagområder: Barnevern, Utviklings- og kultur-psykologi og Psykisk Helse Voksne. Det legges vekt på studentenes forståelse av makt i profesjonelle møter med mennesker som opplever avmakt.

  • Required preliminary courses

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

  • Learning outcomes

    Delemne barnevern

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg kunnskaper om den kommunale og den statlige barnevernstjenestens oppgaver, med vekt på sosionomers yrkesutøvelse. Faglige metoder og intervensjoner i de ulike fasene av en barnevernssak er kjent.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studentene:

    • kjenner til sentrale trekk fra barnevernets historie og utvikling
    • har bred kunnskap om Lov om barneverntjenester
    • har bred kunnskap om barnevernets organisering, inkludert ansvarsforholdene mellom kommunalt, statlig og departementalt nivå
    • har bred kunnskap om sentrale teoretiske perspektiv og kunnskapstradisjoner i barnevernet
    • kjenner til hva som kjennetegner gode oppvekstvilkår og god omsorgskompetanse, herunder beskyttelse- og risikofaktorer
    • har kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, mishandling og overgrep mot barn
    • kjenner til hvordan det arbeides metodisk med undersøkelser og tiltak i barnevernet
    • har bred kunnskap om barnevernets beslutningsprosesser, planprosesser og oppfølging av tiltak

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • bidra til å gjennomføre samtaler og tilrettelegge for brukermedvirkning med barn, unge og foreldre i barnevernet
    • forhandle med foreldre og utvise fleksibilitet i spørsmål om framgangsmåter, beslutninger og tiltak i ulike faser av en barnevernssak[
    • kommunisere med barn og unge om deres hverdagsliv og egen barnevernssak[
    • reflektere over egen rolle og forstå samarbeidspartnernes posisjoner

    Generell kompetanse

    Studentene kan

    • forstå og drøfte barnevernets særegne stilling som hjelpe- og kontrollinstans
    • anvende faglig skjønn i barnevernssaker

    Delemne utviklings- og kulturpsykologi

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg ulike perspektiver i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling. De skal på det grunnlag kunne drøfte kasus.

    Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten har kunnskap om

    • Ulike psykologiske modeller i forståelse av barn og unges psykologiske utvikling
    • Kontekstuelle variablers betydning for barns utvikling
    • Livsløpsperspektiver i utviklingspsykologi
    • Noen kulturpsykologiske begrep og diskurser

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • Vurdere kliniske eksempler i forhold til ulike psykologiske forståelsesmodeller /perspektiver

    Delemne psykisk helse - Voksne

    Studenten skal ved gjennomført delemne ha tilegnet seg grunnleggende psykologisk kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser.

    Læringsutbytte

    Studenten har kunnskap om

    - hva psykisk helse er og hvordan skape eller fremme psykisk helse

    - hvordan makt og avmakt i nære relasjoner påvirker psykisk helse

    - psykologiske perspektiver på psykiske problemer og lidelser, inkludert angst og depresjon, personlighetsforstyrrelser, psykotiske lidelser, traumer og traumatisering

    - grunnleggende elementer ved psykologisk behandling og begrepene erfaringsbasert og forskningsbasert kunnskap

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    - anvende kunnskap om psykisk helse og psykiske lidelser når de forholder seg til mennesker i sitt arbeid som sosionomer

    - anvende sosialt arbeid for å fremme psykisk helse

    - snakke med mennesker med psykiske problemer og mestre stress

    - reflektere over fagetiske og menneskerettslige aspekter ved arbeid med mennesker med psykiske problemer

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    - forstå og reflektere over livsbetingelsers betydning for psykisk helse

    - samarbeide med andre faggrupper

  • Teaching and learning methods

    Undervisningen vil foregå i form av forelesninger - videodemonstrasjoner, diskusjoner og mindre summegrupper knyttet til et kasus.

  • Course requirements

    Ingen arbeidskrav.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut én uke før eksamensdagen på Canvas. Hjemmebesvarelsen skal være på 10-12 sider.

    Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur er falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.

  • Course contact person

    Koordinator for hele emnet (sammen med sos2300): Astrid Christensen.

    Delemne: barnevern: Lise C. Kleppe.

    Delemne Utviklings- og kulturpsykologi: Astrid Christensen.

    Delemne Psykiske Helse Voksne: Ragnhild Dybdahl.