EPN

SOS2300 Profesjonell samhandling Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Interaction
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studenter i dette emnet på å utvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid. Studentene trenes gjennom rollespill på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for fremtidig arbeid som sosionom.  

Ferdighetstreningen i gruppe og seminardagene er obligatoriske. 

Forkunnskapskrav

Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

Profesjonell samhandling bygger på obligatorisk kommunikasjonsseminar i 2. semester.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • grunnleggende teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
  • hvordan politiske og organisatoriske forhold påvirker menneskers liv
  • samspillet mellom makt og avmakt på et relasjonelt nivå
  • hvordan funksjonsnivå, etnisitet, kjønn og klasse kan bidra til marginalisering av individer og grupper i samfunnet
  • hvordan konstruksjoner av «normalitet» påvirker sosialt arbeid

 

Ferdigheter

Studenten kan:

  • utrede og analysere sosiale problemer ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver
  • samhandle og kommunisere profesjonelt med barn, voksne, familier og grupper
  • bidra til å skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser, selvbestemmelse og innflytelse over eget liv
  • reflektere over anvendelsen av ulike kommunikasjonsferdigheter
  • delta i gruppeøvelser og gruppeprosesser
  • reflektere over egen posisjon og rolle herunder innsikt i egne verdier, holdninger og forståelse for andres perspektiver, livssyn og livsform
  • uttrykke seg faglig både skriftlig og muntlig
  • motta og gi konstruktive tilbakemeldinger 

 

Generell kompetanse

Studenten: 

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsprosesser i samarbeid med klienter, i tråd med etiske verdier
  • har innsikt i hvordan faglig skjønn kan utøves
  • har innsikt i at profesjonell makt alltid kan misbrukes

Innhold

Emnet består av ferdighetstrening i gruppe med tilhørende arbeidskrav, samt et seminar om makt, mangfold og marginalisering.

Arbeids- og undervisningsformer

I ferdighetstreningen trener studentene i grupper med og uten øvingslærer. I gruppene vil det trenes på rollene som sosionom, klient og deltaker i reflekterende gruppe. Studentene vil bli bedt om å bruke egne historier når de skal øve seg i rollen som klient, og det vil også bli brukt rollespill i arbeidet med samtaler med barn og familier. Treningen videofilmes for å visualisere samhandlingsprosessen og muliggjøre læring gjennom refleksjon og tilbakemeldinger. Integrering av teori utgjør en sentral del av refleksjonsarbeidet.

Under seminaret vil det veksles mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Dersom følgende krav til nærvær på obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Profesjonell samhandling :

  • Ferdighetstreningen og seminaret er obligatorisk og det kreves minst 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær utover dette må det leveres alternativt arbeidskrav. Et eventuelt arbeidskrav vil være i form av skriftlig arbeid over egen læringsprosess. Maks fravær fra ferdighetstreningen og seminaret er til sammen 4 dager. Fravær utover 4 dager medfører tap av eksamensretten.

Dersom følgende skriftlige arbeidskrav ikke er godkjent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet:

  • Et skriftlig arbeid om egen lærings- og endringsprosess

  • Et skriftlig arbeidskrav om å samtale med barn

Vurdering og eksamen

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Dette gjøres ved at gruppene møter en familie som de på forhånd vil ha noe informasjon om. Studentene vil gjennom rollespill vise hvordan de som sosialarbeidere ville møtt den aktuelle familien.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Emneansvarlig

Helene Petersen-Sveen