Programplaner og emneplaner - Student
SOS2300 Profesjonell samhandling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional Interaction
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- vitenskapsteoretiske perspektiver og kunnskapsutvikling
- utforming av akademiske oppgaver
- kildebruk og kildekritikk
- bruk av personopplysninger
- det valgte tema til oppgaven
Ferdigheter
Studenten behersker:
- å formulere en sosialfaglig problemstilling
- å søke opp og anvende relevant forskningslitteratur om sitt selvvalgte tema
- anvendelse av relevant sosialfaglig teori i forhold til sitt tema
- utøvelse av kildekritikk på litteratur anvendt i oppgaven
- drøfting av innhentet kunnskap opp mot teori
- refleksjon over eget faglige ståsted
- akademisk oppgaveskriving på bachelornivå
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sosialt arbeids teori og metoder i større skriftlige arbeider
- behersker de formelle og metodiske krav som stilles til akademisk skriving på bachelornivå
- kan reflektere over sosialfaglig yrkesutøvelse sett opp mot teoretiske perspektiver
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Profesjonell samhandling bygger på obligatorisk kommunikasjonsseminar i 2. semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- grunnleggende teorier, begreper og metoder av betydning for utøvelsen av sosialt arbeid
- hvordan politiske og organisatoriske forhold påvirker menneskers liv
- samspillet mellom makt og avmakt på et relasjonelt nivå
- hvordan funksjonsnivå, etnisitet, kjønn og klasse kan bidra til marginalisering av individer og grupper i samfunnet
- hvordan konstruksjoner av «normalitet» påvirker sosialt arbeid
Ferdigheter
Studenten kan:
- utrede og analysere sosiale problemer ved hjelp av ulike teoretiske perspektiver
- samhandle og kommunisere profesjonelt med barn, voksne, familier og grupper
- bidra til å skape muligheter for utvikling av brukeres ressurser, selvbestemmelse og innflytelse over eget liv
- reflektere over anvendelsen av ulike kommunikasjonsferdigheter
- delta i gruppeøvelser og gruppeprosesser
- reflektere over egen posisjon og rolle herunder innsikt i egne verdier, holdninger og forståelse for andres perspektiver, livssyn og livsform
- uttrykke seg faglig både skriftlig og muntlig
- motta og gi konstruktive tilbakemeldinger
Generell kompetanse
Studenten:
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsprosesser i samarbeid med klienter, i tråd med etiske verdier
- har innsikt i hvordan faglig skjønn kan utøves
- har innsikt i at profesjonell makt alltid kan misbrukes
Innhold
Emnet består av ferdighetstrening i gruppe med tilhørende arbeidskrav, samt et seminar om makt, mangfold og marginalisering.
Arbeids- og undervisningsformer
Jf. kapittel om Arbeidskrav og obligatorisk undervisning.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er godkjent vil ikke studenten få tildelt veileder, og ved det også miste retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Innlevering av skjema innen angitt frist med temavalg og foreløpig problemstilling, samt en kort redegjørelse for hvordan faget sosialt arbeid og fagets litteratur er tenkt anvendt i oppgaven.
Dersom følgende arbeidskrav ikke er fullført og godkjent mister studenten retten til å få vurdert bacheloroppgaven:
- Deltakelse på 3 individuelle veiledninger i løpet av skriveperioden. Veileder bekrefter at veiledningene har funnet sted.
- Muntlig fremføring av oppgaven for en gruppe av medstudenter etter innlevering og før sensur. Fremføringen er på ca. 20 minutter.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Bacheloroppgaven skal vise selvstendighet, kritisk refleksjon og etisk forståelse. Oppgaven skrives individuelt og skal være på 25 sider - pluss/minus 10 %. Godkjent referansestil for oppgaveskriving skal følges.
Kandidater som ikke består eksamen, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Man kan levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang, og det må da gjennomføres én individuell veiledning.
Studenter som ikke består bacheloroppgaven to ganger, kan beholde sitt hovedtema for en tredje innlevering, men må formulere en ny problemstilling, slik at det blir en ny oppgave. Det innebærer en ny veiledningsprosess med 3 individuelle veiledninger. I særskilte tilfeller kan en student søke om å kun gjennomføre én veiledning.
Vurdering og eksamen
Alla hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av hver besvarelse. En students veileder kan ikke være sensor.
Sensorordning
Inger-Lise Fehn
Emneansvarlig
Arbeid med skriftlig oppgave på selvvalgt sosialfaglig tema gjennom vårsemesteret.