Programplaner og emneplaner - Student
SOS2200 Velferdsforvaltning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Welfare Administration
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet, får studenten kunnskap om økonomi på samfunnsplan og økonomi på det personlige plan. Emnet er utpreget tverrfaglig - både samfunnsøkonomi, juss og sosialt arbeid er integrert i dette emnet.
-
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår i bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- ulikhet, fattigdom og økonomiske problemer
- samfunnsøkonomiske begrep
- behov for økonomisk hjelp
- gjeldsproblematikk og disponeringsproblemer
- gjeldsordningsloven og økonomisk rådgivning
- utkastelser som storbyfenomen
- oppfølging av brukere med sammensatte og komplekse hjelpebehov
- kravet til individuell vurdering av hjelpebehov
- veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis
- arbeid som inntektssikrings- og inkluderingsarena
- betydningen av god dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring
Ferdigheter
Studenter har også gjennomført øvelser i og tilegnet seg ferdigheter slik at de kan:
- redegjøre for hvordan samfunnsøkonomiske endringer kan påvirke den enkeltes levestandard
- utarbeide journalnotater og utforme vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte
- møte og bistå klienter med ulike veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp
Generell kompetanse
Studenter har bred:
- kunnskap om arbeid som mål og middel til inntektssikring
- kunnskap om etisk sosialfaglig forsvarlig utredning, kartlegging og veiledning i møte med brukere med behov for økonomisk sosialhjelp
- kunnskap om elementær saksgang ved utforming av vedtak om økonomisk sosialhjelp
- innsikt i økonomi på samfunns- og individuelt plan
-
Innhold
Arenaen for undervisningen er den del av sosialtjenesten i NAV (The Norwegian Labour and Welfare service) som er forpliktet til å gi råd og veiledning og forvalte reglene om økonomisk sosialhjelp. Studentene øves i å anvende reglene med utgangspunkt i autentiske, men konstruerte saker. Studentene møter -tenkte- personer i vanskelige livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Dette emnet er en sentral del av Høyskoleklinikken og undervisningen foregår dels på Nav Sagene og dels på høgskolen.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studentene oppnår læringsutbyttet dels etter eget initiativ, men også gjennom obligatorisk fremmøte. Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger, oppgaveløsning i gruppe og tilbakemelding på oppgaver. I tillegg tilbys forelesninger i samfunnsøkonomi og noe familierett (ekteskapsrett/samboerrett). Det er et praksisnært undervisningsopplegg der samtlige studenter deltar (obligatorisk) i undervisning mv. på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Deler av undervisningen anses som ferdighetslæring og er obligatorisk, totalt ca. 10 dager inkludert 4 dager med gruppearbeid.
Etter gruppearbeidet skal gruppen levere et skriftlig arbeidskrav.
Deltakelse på Sagene sosialtjeneste og jobbsenter er obligatorisk.
Ved fravær utover 20 % må det leveres et alternativt arbeidskrav. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensretten.
-
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Den tar utgangspunkt i et kasus som legges ut på Fronter før eksamen.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ettersom det er hjemmeeksamen vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.
-
Vurderingsuttrykk
Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor etter at sensur har falt. Stikkprøvesensuren benyttes som veiledning til internt bruk av faglærer og interne sensorer.