Studieinfo emne SOS2140 2020 HØST
SOS2140 Sosialt arbeid i NAV Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social work in welfare services
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet retter fokus mot arbeids- og velferdsforvaltningens oppgaver med spesifikk kunnskap om sosialtjenestens oppgaver, tiltak og ytelser. Rettsvitenskap og sosialt arbeid er integrert i dette emnet. Emnet gir innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll og den maktutøvelsen som vil kunne prege frivillige og ufrivillige tiltak som foreslås til brukere av sosialtjenesten. Studentene øves i å anvende rettsreglene med utgangspunkt i autentiske, med konstruerte saker. Studentene møter tenkte personer i utsatte livssituasjoner og med behov for økonomisk rådgivning, økonomisk sosialhjelp og/eller øvrig praktisk bistand. Emnet innebærer nært samarbeid med NAV Sagene universitetsklinikk.
I begynnelsen av emnet vil det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget "Kommunikasjon med barn, unge og familiene deres" INTER 1200 gjennomføres. SE INTERACTs hjemmeside for mer utfyllende beskrivelse av innholdet i INTER 1200.https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
-
har bred kunnskap om oppfølging av enkeltpersoner med sammensatte og komplekse hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen (NAV).
-
har bred kunnskap om kravet til individuell vurdering av hjelpebehov i arbeids- og velferdsforvaltningen.
-
har kunnskap om fattigdom, økonomiske problemer og arbeidsledighet.
-
har kunnskap om sentrale økonomiske ytelser, økonomisk rådgivning og gjeldsordningsloven for å forebygge og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer.
-
har kunnskap om veilednings-, helseavklarings- og tiltaksarbeid i praksis.
-
har kunnskap om hvordan man skal tilrettelegge for brukermedvirkning ved kartlegging og saksbehandling.
-
har kunnskap om betydningen av dokumentasjon i saksbehandling og betydningen av forsvarlig journalføring.
-
har bred kunnskap om lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (sosialtjenesteloven), rundskriv og generell forvaltningsrett.
Ferdigheter
Studentene:
-
kan anvende rettsregler, opplyse om rettigheter og plikter og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn.
-
kan utarbeide elementære journalnotater og vedtak som er sosialfaglig og etisk forsvarlige og juridisk korrekte.
-
kan møte og bistå enkeltpersoner med veiledningsbehov og behov for økonomisk sosialhjelp.
-
kan anvende faglig kunnskap om arbeidsrettet inkludering i møte med arbeidssøkere, arbeidsgivere og andre samarbeidspartnere.
-
kan reflektere rundt dilemmaer ved valg av frivillige vs. obligatoriske tiltak.
-
kan analysere hvordan politikk og strukturelle rammebetingelser påvirker sosialt arbeid innenfor NAV.
Generell kompetanse
Studenten:
-
har innsikt i arbeid som mål og middel til inntektssikring for å sikre økonomisk selvhjulpenhet.
-
har innsikt i forsvarlighetskravet i forbindelse med utredning, kartlegging og veiledning.
-
har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon.
-
har innsikt i forholdet mellom hjelp og kontroll, maktutøvelse og etiske problemstillinger som er koplet til det sosiale arbeidet som utføres i NAV.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom fagintegrert undervisning i plenumssamlinger og oppgaveløsning i gruppe basert på oppdaterte, autentiske og anonyme case. Det gis tilbakemelding på gruppeoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves 80 % tilstedeværelse i gruppearbeid. Fravær utover 20 %, som ikke overstiger 40% utløser et skriftlig arbeidskrav. Ikke godkjent arbeidskrav medfører tap av eksamensrett. Fravær over 40 % medfører tap av eksamensrett.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Gruppene har i løpet av emnet tre skriftlige innleveringer innen nærmere angitt frist. Det gis fortløpende skriftlig og muntlig tilbakemelding på arbeidet. Innleveringene vurderes samlet godkjent/ikke godkjent. Ikke godkjent medfører tap av eksamensrett.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med en individuell, skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 3000 ord +- 10%. Eksamen tar utgangspunkt i et kasus som publiseres én uke før første eksamensdag.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A-F.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer til sensurering av hver besvarelse. Et uttrekk på 25 % av besvarelsene sensureres av en ekstern sensor.
Emneansvarlig
Ariana Fernandes og Anita Røysum