EPN-V2

SOS2130 Arbeid, helse og bolig Emneplan

Engelsk emnenavn
Work, health and housing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet vil studentene tilegne seg kunnskap om hvordan arbeid, bolig, helse og uhelse har betydning for livskvalitet. Arbeidsinkludering og boligsosialt arbeid er viktige deler av denne kunnskapen. Arbeid er en sentral arena for forebygging av sosiale problemer, inkludering og deltakelse i samfunnet. Bolig og bosituasjon er grunnleggende for den enkeltes velferd. Hvordan vi bor, skaper muligheter og begrensninger som påvirker våre livssjanser på andre områder av livet, også i arbeidslivet. Lønnet arbeid bidrar til selvforsørgelse og det gir i neste omgang utvidete rettigheter og tilgang til sentrale ytelse fra velferdsstaten. Både egenskaper ved arbeidsmarkedet og utfordringer på individnivå slik som rus, psykisk og somatisk sykdom, funksjonsnedsettelse og språkbarrierer kan påvirke mulighetene på arbeidsmarkedet. Dette inngår i sosionomens arbeidslivskunnskap hvor helhetlig oppfølging kan være nødvendig for både å komme i og beholde en jobb. I emnet rettes fokus mot hvordan sosionomen kan arbeide målrettet med mennesker i utsatte livssituasjoner herunder også å bistå mennesker med å etablere en god bosituasjon og inkludering i arbeid.

  • Forkunnskapskrav

    Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.

  • Læringsutbytte

    Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studentene:

    • har bred kunnskap om sammenhenger mellom arbeid, helse, bolig og velferd
    • har kunnskap om forhold som regulerer norsk arbeidsliv.
    • har kunnskap om konsekvenser av helsemessige og sosiale utfordringer, inkludert levekår, rus og psykisk helse på individnivå.
    • har kunnskap om inkluderingsarbeid med marginaliserte grupper på arbeidsmarkedet og boligmarkedet.
    • har kunnskap om forutsetningene for tilgang til bolig- og arbeidsmarkedet.

    Ferdigheter

    Studentene:

    • kan anvende faglig kunnskap og metoder i arbeid med inkludering på bolig- og arbeidsmarkedet.
    • kan kartlegge og gjøre helhetlige vurderinger av den enkelte brukers livssituasjon.
    • vurdere ulike inkluderings- og kvalifiseringstiltak i bolig- og arbeidsmarkedet.

    Generell kompetanse

    Studentene:

    • kjenner til ekskluderings- og inkluderingsmekanismer av betydning for områdene arbeid, bolig og helse.
    • har kunnskap om arbeid som mål og middel i inkluderingsarbeid og fattigdomsbekjempelse.
    • kan reflektere kritisk over egen rolle i inkluderingsarbeidet.
    • kjenner til hovedtrekk og begreper i arbeidsretten
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene vil jobbe med case, og trene metodisk i grupper.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Ingen arbeidskrav/obligatorisk aktivitet.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 48 timer. Besvarelsen skal være på 10 sider (+/- 10 %) . Skrifttype og skriftstørrelse: Calibri 12 pkt. Linjeavstand 1,5. Godkjent referansestil APA 7 for oppgaveskriving skal følges. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen. 

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenger regler for kildehenvisning følges. 

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.  

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

  • Emneansvarlig

    Blanka Støren-Vaczy og Håvard Aaslund