EPN-V2

SOS2130 Arbeid, helse og bolig Emneplan

Engelsk emnenavn
Work, health and housing
Studieprogram
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred innsikt i ulike forståelsesmåter og perspektiver knyttet til psykososiale vansker i skolen
  • har oppdatert kunnskap om aktuelt regelverk og etiske hensyn i spesialpedagogisk arbeid i et inkluderende læringsmiljø
  • har inngående kunnskap om ulike kartleggingsstrategier relatert til psykososiale vansker og skolens læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk anvende hensiktsmessige kartleggingsstrategier i skolen for å avdekke utfordringer på individ- og systemnivå i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere spesialpedagogiske tiltak basert på relevante kartleggingsmetoder, for å forebygge og/eller avhjelpe psykososiale vansker
  • kan kritisk reflektere omkring strategier for samarbeid med eksterne miljøer rundt elever som viser psykososiale utfordringer

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt og forståelse for ulike faktorer som hemmer og fremmer læring og psykisk helse i skolen
  • kan formidle kunnskap omkring miljøets betydning for utvikling og opprettholdelse av psykososiale vansker
  • kan planlegge og legge til rette for inkluderende praksiser i skolen, alene og som deltaker i en gruppe

Forkunnskapskrav

Arbeids- og undervisningsformer vil veksle mellom

  • Forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid
  • Anvendt forskningslitteratur
  • Litteraturstudier
  • Skriftlige oppgaver

Spesialpedagogikk 2 er et praksisorientert studium. Studentene skal utvikle innsikt i spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet og selv prøve ut ny kunnskap og nye erfaringer i egen praksis og organisasjon. Emnet omfatter arbeid med enn en prosjektoppgave basert på selvvalgt tema og problemstilling. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret. For utfyllende informasjon, se avsnittet om vurdering/eksamen.

Læringsutbytte

Arbeidskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende arbeidskrav:

  1. Arbeidskrav 1: Individuell skriftlig oppgave, i form av et refleksjonsnotat, om inkluderende praksiser på skolen. Arbeidskravet utformes etter nærmere retningslinjer som det informeres om ved studiestart. Refleksjonsnotatet skal ha et omfang på 1500 ord +/- 10 %.
  2. Arbeidskrav 2: Tiltak og vurdering for elever med særskilte behov. Arbeidskravet er et individuelt refleksjonsarbeid i forbindelse med tiltak og vurdering av tiltak. Arbeidskravet leveres som en podkast eller video. Omfang 3-5 minutter. I tillegg til podkast eller videoinnleveringen, skal det leveres et kort sammendrag av innholdet (max. 1000 ord), samt en litteraturliste.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse og på studiesamlingene og krav til å gjennomføre muntlige presentasjoner. Det stilles i tillegg krav til deltakelse på nettbasert gruppearbeid. Ettersom studiet har et praksis- og utviklingsorientert fokus, med vekt på studentenes egne erfaringer, er det et krav om 80% tilstedeværelse hvert semester for å kunne avlegge eksamen. Ved fravær innenfor 20% vil studentene pålegges skriftlig arbeid som kompensasjon for fraværet. Udokumentert fravær som overskrider 20% medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

SP2S6100 Psykososiale vansker i individ- og systemperspektiv.

Eksamen er en prosjektoppgave i gruppe (3-5 personer) basert på selvvalgt tema og problemstilling. Tema og problemstilling må godkjennes av faglærer. Eksamen gjennomføres som en gruppepresentasjon i videoform. Gruppen lager en presentasjon med varighet på 15-20 minutter, hvor alle medlemmene bidrar og deltar. Eksamenspresentasjonen skal deles med resten av kullet i Canvas. Et kort skriftlig sammendrag (max. 1000 ord) og litteraturliste leveres i tillegg. Studentene står fritt til å arbeide med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.

Det er anledning til å gjennomføre eksamen i emnet som en individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart. Omfanget på prosjektoppgaven vil ikke variere etter gruppestørrelse.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny problemstilling og leveres ny eksamen. Dersom det ikke kan gjennomføres gruppeeksamen, arrangeres eksamen individuelt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurdering og eksamen

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Vurderingsuttrykk

Se programplanen.

Sensorordning

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • Observasjon og kartlegging på individ- og systemnivå i skolen
  • Etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Emneansvarlig

Blanka Støren-Vaczy og Ragnhild Dybdahl