Programplaner og emneplaner - Student
SOS2120 Profesjonell samhandling med barn, ungdom og familier i lokalsamfunnet Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional interaction with children, youths and families in local communities
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i sosialt arbeid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Gjennom ferdighetstrening i grupper øver studentene i dette emnet på å videreutvikle sin kompetanse knyttet til utøvelse av sosialt arbeid, med fokus på barn, ungdom, familier og lokalsamfunn. Studentene trenes på å møte mennesker i vanskelige livssituasjoner, og vil også få innsikt i og kunnskap om hvordan ulike maktforhold kan påvirke relasjoner og profesjonelt samarbeid med andre mennesker. Det kreves selvbevissthet, kunnskap og trening i virkelighetsnære situasjoner for å opparbeide nødvendig profesjonell kompetanse for framtidig arbeid som sosionom.
Bruk av videofilming av egen trening vil gi studentene mulighet til å se seg selv og analysere egen framtoning som fremtidige yrkesutøvere..
Emnet går parallelt med SOS2110 Sosialt arbeid med barn, ungdom, familier og grupper. I emnene utvikles forståelsen av hvordan utøvelsen av sosialt arbeid er forankret i fagets teoretiske grunnlag og sosialt arbeids kunnskapsgrunnlag.
Forkunnskapskrav
Studentene må ha fullført og bestått 1. studieår av bachelorprogrammet i sosialt arbeid.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studentene:
- har bred kunnskap om kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter i samtaler med barn og familier.
- har kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode som grunnlag for å utvikle tiltak i lokalsamfunn.
- har kunnskap om hvordan man samarbeider med ulike instanser i et lokalsamfunn.
- kjenner til hvordan man etablerer, koordinerer, organiserer og leder samarbeidsmøter.
- har bred kunnskap om gruppearbeid som metode i sosialt arbeid og sentrale momenter knyttet til organisering og ledelse av grupper.
Ferdigheter
Studentene:
- kan gjennomføre samtaler og vurdere og prioritere eventuelle tiltak med brukere på ulike arenaer.
- kan anvende kunnskap om tverrprofesjonelt samarbeid, organisering og ledelse av samarbeidsmøter.
- kan anvende tolk i samhandling med brukere.
- kan anvende digitale plattformer for kommunikasjon.
- kan etablere, organisere og lede grupper på ulike arenaer og med ulike sosiale problemstillinger.
- kan reflektere rundt innovative løsninger for innbyggere i et lokalmiljø, basert på befolkningens deltagelse.
Generell kompetanse
Studentene:
- kan kritisk reflektere over hva som påvirker profesjonell samhandling med individ og familier.
- kan reflektere over egne verdier og holdninger, og hvordan disse påvirker yrkesutøvelsen.
- kan anvende faglig skjønn.
- kan reflektere over betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger/seminar (e-forelesninger) og ferdighetstrening med og uten bruk av filming.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ferdighetstrening i gruppe og seminardager er obligatorisk. Det kreves 80 % tilstedeværelse, og dette vurderes samlet. Ved fravær utover 20%, og som ikke overstiger 40% gis et arbeidskrav. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen.
Begrunnelsen for krav om tilstedeværelse er at studenten ved dette får mulighet til å tilegne seg en kompetanse som både er en del av formålet med emnet, og som studenten ikke kan tilegne seg ved kun å lese pensum og/eller ta eksamen.
Vurdering og eksamen
Emnet avsluttes med muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Gruppene får utdelt et kasus til forberedelse 48 timer før første eksamensdag. Under eksaminering vil studentene i en konstruert situasjon med utgangspunkt i kasus møte personer (skuespillere) med ulike utfordringer.
Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering.
Emneansvarlig
Jorunn Vindegg og Signe Ylvisaker.